רכבת ההרים של הדולר באיראן – פוסט משותף עם Baphomet.

מי שרוצה רכבת הרים איכותית במיוחד, ייסע לאיראן ויעלה על הדולר או על היורו. הדולר השלים עלייה של 300% בפחות משנה, היורו עלה בשלושת השבועות האחרונים מ-2900 ל-4600. עוד מספרים בפנים, וגם ניתוח של אזרח איראני שמסביר למה לדעתו זה קורה. רמז - לא בגלל הסנקציות.
ד"ר תמר עילם גינדין

ד"ר תמר עילם גינדין

ד"ר לבלשנות איראנית ומרצה בנושאים שונים

הבוקר התקשרו מיומן הצהריים וקבעו ראיון בנושא משבר המט"ח באיראן, אבל עד שעשיתי את התחקיר – בסוף לא התקשרו. אולי מצאו מישהו אחר. בכל אופן, התחקיר נעשה, אז הנה קודם כול ראשי הפרקים של התחקיר שלי. מפאת קוצר זמני, זה לא יהיה כתוב יפה…
אחר כך גם מאמר פרשנות של עוד חבר איראני שמעדיף להישאר בעילום שם (עם המקור בסוף).
הערה לפני קריאה: אם אתם רוצים את השערים בריאל, שהוא המטבע הרשמי של איראן – הוסיפו עוד 0. מימין.
ביום ראשון דיברתי עם חברים, והם סיפרו לי שהדולר בנסיקה. בסוף היום הוא הגיע ל-3000 תומאן.
אתמול זה היה משהו כזה: בבוקר מוקדם היה כתוב בוואינט שהדולר הגיע ל-3200 תומאן, בסביבות 10-11 בבוקר חבר כתב לי שהדולר הגיע ל-3300 תומאן, ובצהריים כשדיברתי עם מישהו אחר, הוא כבר היה 3500.
הסיבה, אגב, ששער הדולר מתעדכן גם ביום ראשון וגם בכל מקום, היא ששער הדולר נקבע בשוק החלפנים. השער היציג הוא מספר משעשע ועומד עדיין על משהו כמו 1200 או 1300 תומאן.
הבוקר בפתיחת המסחר הדולר היה 3900 ובמקומות מסוימים הגיע אפילו ל-4000, ואז הצ'יינג' פלייסים פשוט נסגרו. החלפנים בבסטות עדיין עבדו, והדולר התחיל לרדת. דיווחים מדברים על 3600, אח"כ 3400, וכרגע זה משהו כמו 3300. יש לי חבר שקנה בצהריים ב-3500 ושעתיים אח"כ זה כבר היה 3300.
בסטת דולרים
בסטת דולרים. צילום: תיתר אנלאין (כותרת מקוונת).

בבוקר גם הייתה מסיבת עיתונאים שבה ביקש שר התעשייה, המחצבים והמסחר מכוחות הביטחון להתערב בשוק המט"ח. הוא האשים את סוחרי המט"ח בהעלאת המחירים. בעבר עצרו סוחרי מט"ח בזמנים כאלה, אבל החוקים השתנו מאז – כבר לא צריך דרכון וכרטיס טיסה כדי לרכוש מט"ח, ולפי מה שהבנתי מחברים גם למכור דולרים בבסטה זה חוקי.

היורו גם בנסיקה.
לפני 3 שבועות היורו היה 2915.
בשבוע שעבר היה 3500, הבוקר היה 4300 ועכשיו 4600.
עקבו אחרי ההערות, אעדכן שם את השערים המשתנים מדי שעה או משהו כזה.
ולפני שנעבור לניתוח של בפומט, סטטוס מפייסבוק, מהיום בצהריים:
הדולר חצה את קו ה-5500 תומאן!
.
.
.
.
סליחה, פרסמתי מוקדם מדיי. הסטטוס הזה הוא למחר!
והרי המאמר האורח:

משבר המט"ח ברפובליקה האסלאמית, איך ולמה – מאת Baphomet.

הירידה בערך המטבע הלאומי של איראן בעקבות העיצומים העולמיים היה צפוי במידה רבה. אבל אירועי השבועיים האחרונים, יותר משהם סימן עומק השפעותיהם של העיצומים, משקפים סוג של משבר ומתחיחות מלאכותית ומכוונת שנוצרה על ידי קבוצה ו"כת" בלי קשר לעיצומים הבינלאומיים.
אחת העדויות שמאששות ומחזקות את העניין הזה הוא היעדר שינוי ואירועים מיוחדים בשבועיים אלה בזירה הבינלאומית. מאידך, ניתן לראות בתנודתיות של שוק המט"ח עדות תומכת ואינדיקציה לשינויים פנימיים.
אלט-טאב: אני מתרגמת את המאמר עם בַּפוֹמֶט אונליין, כי הוא מאוד קשה (המאמר). מי שמשווה את התרגום למקור או מנסה ללמוד פרסית מהשוואה כזאת – זה לא תרגום צמוד. שיפט-אלט-טאב.
מינו כיאני ראד
מינו כיאני ראד. צילום מתוך "עולם הכלכלה" دنیای اقتصاد.
מזה זמן רב הממשלה מגיבה במשורה לשינויים הבלתי רצויים במטבע, ורק בעקבות לחץ של הפרלמנט ושל מרכזי כוח אחרים ברפובליקה האסלאמית, היא נוקטת צעדים לשליטה בשוק המט"ח, עם מוטיבציה נמוכה מאוד ובחוסר רצון בולט. למשל חדר המסחר המט"ח, שלפי דבריה של מינוּ כיאני ראד, סמנכ"ל מט"ח של הבנק המרכזי, "החדר הזה יפוצץ את בועת האינפלציה במט"ח תוך שבועיים".
אלט-טאב: בפומט מסביר שההתבטאות הזו היא מלפני כשבועיים, והחדר נוסד כדי לספק לסוחרים ולחברות מט"ח בשער נמוך יחסית – 2% פחות משער השוק. שיפט-אלט-טאב.
אך לא רק שהדבר לא קרה, אלא פרץ משבר מט"ח קשה ביותר. ולמעשה, בשבועיים- שלושה האחרונים, צנח הריאל האיראני בכ-100% אל מול מטבעות המערב, במיוחד אל מול הדולר האמריקאי, אל מול היורו של האיחוד האירופי, ואל מול הפאונד הבריטי.
יש כמה דעות שונות לגבי סיבות שאינן קשורות לעיצומים הבילאומיים: למשל דעה שמושמעת הרבה, קשורה למספר שינויים ותגובות של הממשלה, ולמעשה קרובה יותר למציאות, היא התערבות נסתרת של הממשלה באינפלציה הגבוהה בשוק המט"ח, כדי להעלות את הכנסתה ממכירת ממט"ח וכיסוי הגירעון: מחד, מכירות הנפט ירדו לחצי מהכמות הקודמת, וגם בעבור הנפט שכן נמכר יש גישה מוגבלת ביותר להעברת הכספים. מאידך, הרפובליקה האסלאמית מעורבת בסוריה ומוציאה מיליארדים על המלחמה שם, כפי שהתפרסם בעיתון הטיימז הלונדוני (וגם בוואינט – תע"ג).
אלט-טאב: במשך שנים מכרה איראן כשני מיליון חביות נפט ביום. מאז העמקת העיצומים, היא מוכרת בקושי מיליון חביות, וגם בעבור לנפט שהיא מוכרת להודו ולסין – קשה לה לקבל את התמורה, בגלל ניתוקה ממערכת הבנקאות העולמית. שיפט-אלט-טאב.
לאור כל זאת, הממשלה נקלעה למצוקה כספית ולגירעון תקציבי, ולכן היא מרוצה מאוד ממשבר המט"ח. הממשלה מפיקה מהמשבר תועלת כפולה: ראשית המשבר מזרים המזומנים מכיסי האזרחים אל הבור בתקציב הממשלה, ומכסה, לפחות נומינלית, את הגירעון התקציבי. שנית, עם התמעטות המזומנים בשוק, האינפלציה נעלמת, ובמקומה יהיה מיתון כלכלי.
אלט-טאב: מסביר בפומט: כרגע אין השפעה על המחירים בשוק באיראן. הסחורת שנמצאת עכשיו בשוק, נקנתה בדולר של לפני חודשיים, שהיה 2000 תומאן. הסחורה שקונים עכשיו הסוחרים נקנות בדולר של 4000 תומאן, ולכן ההתייקרות תהיה כשימכרו אותן, בעוד כחודשיים. ואז גם הדולר כנראה יירד. אבל לאנשים לא יהיה כסף, כי הם קנו דולרים בכסף רב. עכשיו הדולר שוב יורד, ולאנשים לא נשארו ריאלים. מכיוון שהמחירים יהיו גבוהים ולאנשים לא יהיה כסף, ניכנס למיתון. שזה ההיפך מאינפלציה. הידד! שיפט-אלט-טאב.
אמנם מיתון מסוכן בדיוק כמו אינפלציה, אבל הוא ייקח זמן, וזה נותן לממשלה עוד הזדמנות כדי לברוח מאחריות.
והנה הטקסט המקורי (הוא הסביר לי שפעלים זה לא יפה)
بحران ارزي جمهوري اسلامي، چرايي و چگونگي
كاهش ارزش پول ملي ايران در پي تحريم ها جهاني تا حدود زيادي قابل پيشبيني بوده است ليكن اتفاقاتي كه طي دو هفته گذشته بيش از آن كه نشان از عمق تاثيرات تحريمها باشد نشان دهنده نوعي از بحران و تشنج مصنوعي و عمدي  است كه توسط گروه و دسته (سكتي) غير از تحريم هاي بين المللي باشد. يكي از شواهدي كه اين موضوع را تاييد و تقويت مي كند عدم وجود تحول و اتفاق خاصي در اين بازه زماني دو هفته اخير در سطح بين المللي است. از سوي ديگر شواهدي مقوم و انديكاتور تغييرات و تحولات داخلي در تحت تاثير قرار دادن بازار ارز ديده مي شود. دولت مدتهاست كه كمترين واكنش را به تحولات نامطلوب ارزي نشان مي دهد و بر اثر فشار پارلمان و ديگر مراكز قدرت در جمهوري اسلامي با انگيزه بسيار ضعيف و با اكراه نسبت به انجام بعضي از كارها براي كنترل بازار ارز پرداخته است. از جمله اتاق مبادلات ارزي كه بنا بر گفته مينو كياني معاون ارزي بانك مركزي "اين اتاق در طي دو هفته حباب تورم ارزي را خواهد شكست". اما نه تنها اين اتفاق نيفتاد بلكه بحران بسيار شديد ارزي به وقوع پيوست. و در واقع در طي دو-سه هفته گذشته ارزش برابري ريال ايراني در برابر ارزهاي غربي بخصوص دلار ايالات متحده، يورو اتحاديه اورپا و پوند بريتانيا چيزي حدود ١٠٠٪ افت داشته است.  نظريات مختلفي براي دلايل غير از تحريم هاي بين المللي گفته شده است.  از جمله نظرياتي كه بسيار مطرح مي باشد و با توجه به مجموعه تحولات و واكنشهاي دولت به واقع نزديكتر است همانا دخالت پنهان دولت در تورم شديد ارزي براي كسب درآمد از فروش ارز و جبران كسري بودجه است. با توجه به نصف شدن فروش نفت و دستيابي به شدت محدود براي اتقال همان مقدار نفت فروخته شده و از سوي ديگر درگيري جمهوري اسلامي در سوريه و مخارج جنگي كه در روزنامه تايمز لندن بدان اشاره رفته است، دولت به شدت  تنگنا بي پولي و كسري بودجه مي باشد لذا رضايت و خرسندي دولت از تورم و بحران ارزي براي جمع آوري نقدينگي مردم بهره دوجانبه اي براي دولت دارد نخست كسب منابع قابل توجهي ريال و جبران اسمي كسر بودجه و ديگر با كم شدن نقدينگي در واقع تورم از بين رفته و جاي ان ركودي اقتصادي خواهد بود. هر چند كه ركود به همان اندازه تورم خطرناك است اما زمانبر بودنش فرصتي براي فرار به حلوي دولت خواهد بود.
רוצים לשמוע עוד? אני נותנת הרצאות העשרה במגוון נושאים לחברות, ארגונים ומסגרות פרטיות שמשלמות טוב (בשקלים, בדולרים וביורו. לא בריאלים ולא בתומאנים). ספרו למנהל הרווחה הקרוב לביתכם. יוצרים קשר פה מימין.

שתפו את הפוסט:

Facebook
WhatsApp
Twitter
Telegram
Email
Print

לפוסט הזה יש תגובה אחת

כתיבת תגובה

עוד פוסטים