האחים גרים והעולם בו אנו חיים

איזה עולם, איזה עולם.
ד"ר תמר עילם גינדין

ד"ר תמר עילם גינדין

ד"ר לבלשנות איראנית ומרצה בנושאים שונים

– מה את עושה?
– אני קוסמונאוטית.
– מה זה?
– זה משהו בקוסמטיקה

החמישיה הקאמרית, בליינדייט במיטה

הסדרה הבאה של פוסטים בהמשכים תהיה מבוססת על ההרצאה על קוסמוגוניה וקוסמולוגיה בסדרת ההרצאות "מבוא לתרבות איראן הקדומה" ששודרה בסמסטר אביב 2009 באוניברסיטה המשודרת בגל"צ.

מכיוון שזהו בכל זאת בלוג בלשני, קצת על קוסמוגוניה וקוסמולוגיה לפני שנתחיל.

קוסמוס הוא היקום, זה ברור.

קוסמוגוניה וקוסמולוגיה עוסקות בעולם בו אנו חיים: קוסמוגוניה היא המיתולוגיה הקשורה לבריאת העולם. היא יכולה להתייחס ליקום כולו, לכדור הארץ או ליבשת השטוחה שאבותינו חיו בה עד שמישהו גילה שהעולם הוא כדור. ה-גוניה בקוסמוגוניה היא סיומת שמשמעותה, למרבה הפלא, יצירה, בריאה. כקידומת, מופיעה אותה מילה כ-(gon(o, והפעם אלה עם המוח המלוכלך צודקים – יש קשר למין ולרבייה: gonads הן בלוטות המין ו-gonorrhea היא זיבה.

מה הקשר בין מין לבין בריאת העולם? כשתהיו גדולים אסביר לכם איך בני אדם בוראים חיים חדשים.

גם הקידומת וגם הסיומת מגיעות מהמילה היוונית gōnos gōnē,"זרע, הולדה".

האם יש קשר לכל המילים שהוזכרו בפוסט האזדרכת וקשורות להתחלה ולהולדה?

כמובן! זהו אותו שורש הודו אירופי בשינוי תנועה. אכן, בהודו אירופית קדומה, בדיוק כמו אצלנו בעברית, התנועות לא היו חלק אינטגרלי מהשורש. אפשר לראות את התופעה עד היום באנגלית, במקרים כמו sing-sang-sung-song. לתופעה של תנועה משתנה בתוך השורש קוראים ablaut (כגרמנים טובים יש לבטא אַפְּלַאוּט), ואת המונח טבע לא אחר מאשר יעקב גרים, אח של וילהלם.

אחרי שהבנו איך נברא העולם, צריך להבין גם איך הוא עובד ואיפה אנחנו משתלבים בכל המערך. לשם כך הומצאה הקוסמולוגיה.

קוסמונאוט כבר לא קשור למיתולוגיה. האדם המשייט בקוסמוס קשור לספינות ולימאות. הסיומת היא שוב לטינית-יוונית. לטינית (nautic(us מיוונית(naû(s "ספינה". למיילים ימיים קוראים באנגלית nautic(al) miles. אין לי מושג למה צריך מיילים שונים לים וליבשה, אבל עזבו, אני גם לא מבינה בשביל מה צריך מיילים בכלל. הנאוטילוס של ז'ול ורן נקראת על שם יצור ימי ממשפחת הצפלופודים (אלה שהרגליים יוצאות להם מהראש – תמנונים ושאר שרצים). Navy גם בא מאותו שורש (דרך אגב, שורש הודו אירופי קדום מאוד – גם בסנסקריט nau זה ספינה), וגם navigate ומשם המילה העברית לנווט.

אלט-טאב: כשרבין עלה לשלטון ב-1992, הוא נאם את נאום ה"אני אנווט" המפורסם. מה שזוכרים רוב בני ישראל הוא "אני אני אני אני". מה שזוכרים מורים לעברית הוא "אֶנווט" (במקום אֲנווט). שיפט-אלט-טאב.

והקוסמטיקה?

הקוסמוס, ידידיי, הוא מקום מסודר ומאורגן. ממנו נגזר הפועל kosmeîn "לסדר, לארגן", ומכאן קצרה הדרך ל"לקשט". קוסמטיקוֹס ביוונית הוא מה שקשור לקישוט, כמו כל הדברים האלה ששמים על הפנים.

סדרת הפוסטים הקרובה תתמקד בקוסמוגוניה האיראנית הקדומה, כלומר סיפור בריאת העולם.

האווסטה (Avesta), כתבי הקודש של הדת הזורואסטרית, אינה כוללת תיאור של בריאת העולם ושל המלחמות המוקדמות בין טוב לרע. הידע שיש לנו בענייני קוסמוגוניה וקוסמולוגיה לקוחים מטקסטים מאוחרים יותר. שני הטקסטים העיקריים שנסתמך עליהם נקראים "האוסף של זאדְסְפְּרַם", ו-בּוּנְדַהִישְן, מילולית "בריאת ההתחלה". החוקרים סוברים ששני הטקסטים האלה מתבססים על חלקים באווסטה שאבדו.

המשך (בעצם התחלה) ב-24.10

רוצים לשמוע עוד? אני נותנת  הרצאות העשרה במגוון נושאים לחברות, ארגונים ומסגרות פרטיות שמשלמות טוב (אם אנחנו כבר בענייני יקום). צרו קשר כאן.

ויש לי גם הרצאות במסגרות ציבוריות שמשלמים בהן מחיר משעשע.

בעוד שבוע בדיוק אמורה להיפתח סדרת ההרצאות שלי על איראן הקדומה בעלמא ת"א. 5 הרצאות בימי חמישי בערב, דומה למה שהיה במשודרת אבל בגודל טבעי.

תעשו טובה ספרו על הסדרה לאנשים תרבותיים שנוהגים ללכת להרצאות בת"א (ההורים שלכם?). הקישור המפורש לכל הקורסים הקצרים בעלמא הוא:http://www.alma.org.il/content.asp?PageId=91&lang=he

שתפו את הפוסט:

Facebook
WhatsApp
Twitter
Telegram
Email
Print

לפוסט הזה יש 3 תגובות

  1. שמוליק

    משום מה ה"אנווט" של רבין פחות צורם (לי) מה"אני ינווט" הנפוץ עכשיו.
    ניסיתי להסביר לעצמי למה, ונראה לי שזה בגלל שלמילה "ינווט" יש באמת משמעות (גוף שלישי נסתר) בעוד ל"אנווט" של רבין אין משמעות עצמאית.
    אבל יכול להיות שזו סתם רציונליזציה.

    בקשר לקוסמונאוט – תמיד שאלתי את עצמי למה הרוסים/סוביטים הם "קוסמונאוטים", ואילו אנשי החלל המערביים הם "אסטרונאוטים". הם עושים אותה עבודה, לא?

  2. תמר

    אני חושבת שאתה צודק בקשר לאנווט-ינווט, אבל סיבה נוספת היא האיות השונה. ממילא בדיבור כולנו (כמעט) אומרים "anyenavet/anyanavet", ודווקא אלה שמדגישים את ה-א נשמעים מוזרים. אבל זאת שגיאה שמתבטאת גם בכתיב.
    אני התחלחלתי כשהחונכת של הבת שלי (בכיתה א' מצמידים לכל ילד חונך מכיתה ו') כתבה לה במחברת מה היא מאחלת לעצמה בבית הספר: שאני יהיה תלמידה טובה, שיהיה לי הרבה חברות (אבל זאת כבר שגיאה אחרת).

    ולשאלתך השנייה – ענית בעצמך: אסטרונאוטים וקוסמונאוטים זה בדיוק אותו דבר חוץ מהשיוך הפוליטי. אתה לא יכול לצפות מאויבות מרות כמו ארה"ב ובריה"מ (ואני עוד זוכרת שהן היו אויבות מרות) לקרוא לתפקיד כה חשוב באותו שם.
    מבחינה לשונית קוסמונאוט משייט ביקום ואסטרונאוט משייט בין כוכבים. Same same.

  3. ינשוף

    והטייקונאוט?

    (שלומות. אני משלים בקריאה לאחור וּמסוקרן להפליא).

כתיבת תגובה

עוד פוסטים