מימון המונים – תכנון פיננסי

פוסט לא בלשני, לא איראני ולא אקדמי, ועמכם הסליחה. כמה תובנות מכמה קמפיינים של מימון המונים וייעוץ לעוד כמה.
ד"ר תמר עילם גינדין

ד"ר תמר עילם גינדין

ד"ר לבלשנות איראנית ומרצה בנושאים שונים

תקציר מנהלים:

1. תמכו בקמפיין מימון ההמונים של ספר המיתולגיה האיראנית ראה אור, והוא מעולה ומצוין! כדאי לכם לרכוש.

2. העתיקו את הטבלה לתכנון פיננסי של קמפיין מימון המונים. אדום = לא לגעת, זה חישוב.

3. אם לא מובן לכם מאליו – קראו את הפוסט כולו.

לפני יומיים השקנו בהדסטארט קמפיין מימון המונים חדש של הוצאת זרשספר מיתולוגיה איראנית.

ספר מיתולוגיה איראנית - קמפיין מימון המונים

אחרי שני קמפיינים מוצלחים בהדסטארט (מגילת אסתר מאחורי המסכה ובישול טבעוני ישראלי של גלי לופו אלטרץ) ועוד שניים לא מוצלחים (באתרים בינלאומיים שלא נזכיר את שמם, אבל הם לא מתחרזים אפילו עם הדסטארט), וגם ייעוץ מאחורי הקלעים לקמפיין המוצלח של כיפאח דסוקי – מטבח של שלום, יש לנו גם תובנות וגם לקחים. אגב, גם מהקמפיינים המוצלחים הפקנו לקחים. אבל מכשלונות לומדים יותר. אז הלקח הראשון, באופן אישי, הוא שהדסטארט הוא הפלטפורמה למימון המונים לספר בארץ: גם מפני שיש להם הדרכה מעולה ומפורטת באתר והדרכה אישית במייל יד ביד, ולא מאשרים לך להעלות קמפיין לפני שהוא מושלם, והתמיכה הטכנית זמינה תמיד ויעילה – וגם מפני שהם כבר מותג, וכשאומרים מימון המונים, אז הישראלי המצוי קודם כול יחפש בהדסטארט. לא ניסינו את האתרים הישראליים האחרים, ולא ניסינו שום אתר עם פרויקט שאינו ספר.

אבל העצה של היום רלוונטית לכל קמפיין, בכל אתר ולכל סוג מוצר. רוב העצות לקמפיין מימון המונים מתמקדות באיך לגרום לקמפיין להצליח – אין ספק שזה חשוב ביותר, אבל לא פחות חשוב – לחשב סכום יעד בקמפיין כך שלא תפסידו אם הוא יצליח.

אז יאללה, להפשיל שרוולים ולעבודה. העתיקו את הטבלה לתכנון פיננסי של קמפיין מימון המונים אל הדרייב שלכם. הלינק הוא פתוח אבל אתם לא יכולים לערוך על שלנו, כדי שאחרים לא יראו את תכנון הקמפיין שלכם. זה חומר רגיש בעינינו.

הוראות שימוש כלליות בקובץ:

התאים האדומים בכל שורה הם חישובים. אל תשנו מה שכתוב בהם!

כשאתם עורכים את החישובים שלכם ורוצים להוסיף שורה, הוסיפו שורה באמצע דרך insert ואז העתיקו אליה שורה קיימת ושנו את הסכומים הרלוונטיים. כדי שהחישובים יישארו. (אם מוסיפים שורה בסוף או בהתחלה, פונקציות הסכום עלולות לדלג עליה).

אז… כמה כסף צריך?

השלב הראשון הוא להבין כמה כסף אתם צריכים כדי להגשים את החלום שלכם. לשם כך נלך לגיליון התקציב (דפדוף בין הגיליונות – דרך הלשוניות למטה)

guide

1. חשבו על כל ההוצאות שיהיו לכם:

האם תצטרכו לשלם לבייביסיטר? האם כדי לעבוד כמו שצריך תצטרכו לשבת בבתי קפה? מהם כל אנשי המקצוע שתזדקקו להם?

לא לשכוח שכשהמוצר יהיה מוכן (ואולי כבר בשלב הקמפיין) תצטרכו בונה אתרים.

אם עדיין אינכם עוסקים פטורים או מורשים, תצטרכו גם רואה חשבון או יועץ מס.

אם אתם מתכננים תשורות שההוצאה בהן היא לא פֶּר אדם, למשל שכירת מקום להשקה או להופעה – ההוצאה הזאת נכנסת כאן.

אם אתם לא יודעים לעשות את זה לבד, אולי תרצו לשלם למנהל נוכחות רשת, או ליחצ"ן לנוכחות בתקשורת. אלה דברים חיוניים להצלחת הקמפיין, שהפוסט הזה לא דן בהם. כרגע אנחנו רק דואגים שלא תפסידו אם הוא יצליח…

אם אתם צריכים המלצה על אנשי מקצוע אתם מוזמנים לפנות בפרטי.

2. בקשו הצעות מחיר

רצוי לבקש הצעות מחיר מכמה ספקים לכל סעיף, ולבדוק גם איכות ולא רק מחיר.

אם אתם לא בטוחים כרגע כמה עמודים יהיה הספר ומעריכים בין 150-250 עמודים, בקשו הצעת מחיר על 250 – הגבול העליון של הטווח. בתכנון הוצאות תמיד עדיף לעגל סכומים כלפי מעלה ולתכנן על ההוצאה הגבוהה ביותר, כדי שהפתעות יהיו רק לטובתכם. בתכנון הכנסות עושים את ההיפך.

בררו אם המחיר כולל מע"מ או לפני מע"מ או שהספק עוסק פטור, או מתכוון לעבוד בשחור ולא להוציא לכם חשבונית.

3. מלאו את הטבלה. חלקו לשלושה סוגים:

  • עוסק מורשה – מוסיף מע"מ.
  • עוסק פטור/ספק מחו"ל – לא מוסיף מע"מ.

ההבדל בין ספק עוסק מורשה לפטור הוא רלוונטי מאוד אם אתם עוסקים מורשים בעצמכם – כבר עכשיו או אחרי הצלחת הקמפיין (אתם תצטרכו לפתוח עוסק מורשה אם תגייסו יותר מ-99006 ש"ח נכון לרגע כתיבת שורות אלה. התקרות מתעדכנות כל הזמן, והסכום קשור להכנסות ולא לרווחים. שימו לב).

אם אתם לא עוסקים מורשים, מה שחשוב לכם זו השורה התחתונה (הקובייה הממוסגרת). אם אתם עוסקים מורשים, הוסיפו בתכנון מע"מ גם להצעות המחיר של עוסקם פטורים, כי אתם תצטרכו לשלם את המע"מ בכל מקרה. אם לא להם – אז ישירות למדינה (המע"מ שאתם משלמים לעוסק מורשה יורד מהמע"מ שתצטרכו לשלם על ההכנסות מהקמפיין. על ההכנסות שאין כנגדן הוצאה עם מע"מ, תצטרכו לשלם מע"מ ישירות למדינה).

השורה התחתונה היא הסה"כ בטור של "כולל מע"מ" (ממוסגרת)

  • הוצאה לא מוכרת – זה לא משנה אם הם מוסיפים או לא, כי זה לא מוכר במס.

אם החלטתם לקחת ספק שעובד בשחור – רשמו אותו בסעיף זה. אנחנו אישית לא ממליצים ולא עושים את זה, אבל זו החלטה שלכם.

עלי אקספרס הרבה יותר זול מאשר לקנות בארץ, אבל אם אתם יודעים איך מקבלים מהם קבלה או חשבונית – ספרו לי. עד להודעה חדשה, הם בסעיף הזה.

אם אתם עצמאים גם בלי קשר לקמפיין מימון ההמונים, קחו בחשבון שזה הסכום שתצטרכו ביד אחרי שתשלמו מסים: מע"מ אם אתם עוסקים מורשים, מס הכנסה, ביטוח לאומי. מומלץ מאוד להתייעץ לגבי הסעיף הזה עם רואה חשבון – מה צריכה להיות ההכנסה כדי שיישאר בידיכם הסכום הזה אחרי מסים. למשל, אם אתם עוסקים מורשים ומשלמים 15% מס הכנסה ו-16% ביטוח לאומי לעצמאים, זה אומר שיש שאחרי מסים נשארים בידיכם 54% מהסכום שהוצאתם עליו חשבונית (החישוב הוא 100/1.17-15-16). כתבו את האחוז הזה תחת "אחוז הכסף שנשאר לי אחרי מסים" כדי לראות איזו הכנסה תצטרכו כדי לכסות את ההוצאה הזאת.

אמרתי כבר שכדאי מאוד להתייעץ עם רו"ח בנושא הזה?

השורה התחתונה בסעיף זה היא התיבה הממוסגרת השנייה.

סכום שתי התיבות הממוסגרות, בתיבה השחורה-אדומה – זה הסכום שצריך להישאר בידיכם בסוף הקמפיין כדי שלא תצטרכו להוסיף כסף נוסף מכיסכם.

האם זה צריך להיות סכום היעד בקמפיין?

שעשעתם!

נעבור לטאב הבא – טאב תכנון התשורות.

תכנון תשורות בקמפיין מימון המונים

(נחזור לסימונים הכחולים בסוף)

1. חשבו עלויות

מדרגות התמיכה אמנם מכניסות לכם כסף, אבל לא הכול מגיע אליכם. לרוב התשורות יש עלות: אם אתם מזמינים למסיבה, אז חוץ משכירת המקום (שאינה תלויה במספר האנשים), יש גם כיבוד, שהוא כן פר אדם. אם יש מוצר פיזי שאתם שולחים, בררו באתר דואר ישראל כמה עולה לכם לשלוח בדואר רשום ואל תשכחו לחשב גם את עלות המעטפות. דיסקים וספרים צריכים מעטפות פצפצים.

אלט-טאב: את מגילת אסתר מאחורי המסכה שלחנו בדואר 24, רוב הספרים הגיעו באיחור וחלק בכלל לא. כשביקשנו פיצוי, אמרו שאי אפשר כי אין תיעוד (זה לא דואר רשום). אבל אין אפשרות ל-24 רשום. את בישול טבעוני ישראלי שלחנו עם חברת הפצה שהייתה גם זולה יותר מדואר ישראל, גם הבטיחה מעקב וגם מסירה תוך זמן קצר – תקצר היריעה מלתאר את הסבל, החל מהמערכת המסורבלת של הכנסת ברקודים וכלה באחראי על התיאומים שזכה בפינו לכינוי "משיח", כי הוא לא בא וגם לא מטלפן. מי שירצה דיס-המלצה, בפרטי. חזרנו לדואר ישראל, את הספרים הנמכרים בשוטף אנחנו שולחים בדואר רשום, יש לנו תיעוד, זה בד"כ מגיע תוך כמה ימים עד שבועיים, וגם אם לא – אנחנו יכולים לעקוב. עד עכשיו אנחנו מרוצים. שיפט-אלט-טאב.

אם אתם מתכננים סבבי חלוקה כדי לחסוך עלויות משלוח – חשבו שנית. זה לוקח הרבה יותר זמן משזה נדמה לכם, ופקקים ועצבים. ואתם בסוף תשלמו על משלוח, חוץ מאשר ממש באזור שלכם. אפשר גם להגדיר מדרגת תמיכה לתשורות באיסוף עצמי, ואז צריך להגיע אליכם כדי לקחת אותה. זה יכול ליצור כאב ראש די רציני אם אתם מתכננים ימי מסירה מרוכזים. עדיף לקבוע מקומות שבהם אתם יכולים להשאיר את התשורה ואנשים יכולים לתאם ולבוא בזמנים גמישים יחסית. בקמפיין הנוכחי, של ספר המיתולוגיה האיראנית, יש לנו נקודות איסוף בבתינו ובבתי הורינו, וגם נקודת איסוף בדוכן יער הקקאו במתחם התחנה הראשונה בירושלים או בחלק מחברות ההייטק, ומי שאוסף משם מקבל פרלין מתנה עם הספר.

גם כאן, כדאי לחשוב על כל העלויות הנלוות של התשורה, ואם יש טווח מחירים אפשרי, לקחת בחשבון את ההוצאה הגבוהה ביותר.

שימו לב שאם כתבתם את העלות בגיליון התקציב, אתם לא כותבים אותה שוב כאן. כך שאם כתבתם את עלות הדפסת 1000 ספרים בחישוב התקציב הדרוש, עלות התשורה "ספר" היא רק דמי המשלוח.

חוץ מהעלויות של כל תשורה, יש גם העמלה שלוקח האתר. בכל אתר העמלה שונה, והאמת היא שבפעם הראשונה שבחרתי בהדסטארט זה היה בגלל העמלה הנמוכה יחסית – 9% + מע"מ (יוצא קצת יותר מ-10% ולכן בטבלה מעוגל ל-11%). העמודה "עלות" מסכמת את כל רכיבי העלות של התשורות, העמודה "נטו" היא כמה כסף נשאר לכם מהתשורה אחרי עלויות ועמלות, והעמודה החשובה ביותר היא אחוז – שאומרת לכם איזה אחוז מהתמיכה נשאר בידיכם.

אנחנו הכי אוהבים ספרים דיגיטליים (לזמרים – אלבומים להורדה), כי זו מדרגת תמיכה שמשאירה בידיכם 89% מהכסף.

נסו לחשוב מחוץ לקופסה על תשורות שאנשים ירצו ולא עולות לכם יותר מדיי כסף. הרעיון לתשורת החג'אב (שאזלה ראשונה) נולד מכך שאני אוהבת לסרוג בהפסקות בין שיעורים ויש לי המון צמר שמחכה שאסרוג אותו.

בקמפיין שאני מייעצת לו עכשיו (יקושר כאשר יעלה), בעלת הקמפיין היא עו"ד, ואחת התשורות היא חתימת עו"ד על מסמכים שמצריכים זאת. זו תשורה שלא עולה לה כסף בכלל (כלומר תשורה של 89%), ונראה לנו שיהיה לה ביקוש.

 

2. תמחור תשורות / מדרגות תמיכה

מצד אחד כדאי שיישארו בידיכם לפחות 70% ממדרגת התמיכה, ומצד שני גובה התשורה צריך להיות סביר, ואם זה מוצר – אז פחות ממה שישלמו עליו בחוץ. זאת אומרת שכשהספר יצא לחנויות, הוא צריך להיות יקר יותר מאשר בקמפיין. למשל, תומכי בישול טבעוני ישראלי קיבלו את הספר בקמפיין ב-90 ש"ח. מכיוון שבקנייה באינטרנט יש הנחה של 10% ובשבוע הספר הנחה של 20% גם לספרים המוגנים בחוק הספרים – מחיר הספר עכשיו הוא 118 ש"ח, כך שגם אחרי הנחה של 20% תומכי הקמפיין קיבלו אותו במחיר יותר טוב.

אם יש תשורה ממש מגניבה (לא התשורה הבסיסית, שהיא המוצר שלכם) שמשאירה לכם פחות מ-60% ואתם בכל זאת רוצים להשאיר אותה – אנחנו מגיעים ל…

3. הגבלת תשורות

יש אפשרות להגביל מספר תמיכות במדרגה. אנחנו נעשה את זה כאשר:

  • הנטו שלנו יוצא נמוך יחסית (בקמפיין של מיתולוגיה איראנית, אלה מדרגות התמיכה הכוללות שוקולד, המדרגה החדשה של מיתולוגיה איראנית + גילגמש הצעיר אחרי שאזלה הכמות שקיבלנו במתנה, והמופע האישה האיראנית – רכות ועוצמה עם הדיווה חנה ג'האן פרוז, שני נגנים ורקדנית).
  • אם זה דורש מאיתנו משאב מוגבל כמו זמן (מדרגת החג'אב, שמשאירה לי 89% אבל לוקחת זמן סריגה, מדרגות ההרצאות, כי יש לי זמן מוגבל), מקום (בקמפיין של מגילת אסתר הייתה תשורה של סדנת בישול פרסי טבעוני + שיעור פרסית, בקמפיין של בישול טבעוני ישראלי הייתה הרצאה לתומכים במקום שמכיל עד 40 איש) או בישולים (מדרגת הארוחה הפרסית הטבעונית בקמפיין הנוכחי, של ספר המיתולוגיה האיראנית) וכו'.
  • זו תרומה של צד ג', והם תרמו לכם מספר מוגבל של עותקים/טיפולים/כרטיסים/שפופרות קרם וכו'. (שפופרות קרם זה מהקמפיין של קארין ממן "צלילי חיבורים" שרץ ממש בימים אלה. אני תמכתי).

בקמפיינים בחו"ל ראיתי גם שמגבילים מדרגות תמיכה שונות של אותה תשורה. למשל 50 מזמינים ראשונים יוכלו לרכוש ב-100$, 50 המזמינים הבאים ב-150$ וכל השאר ב-200$.

4. קבעו סכום יעד לקמפיין!

סוף סוף הגענו לתכל'ס!

בשלב הזה אתם משחקים עם המספרים בעמודת התומכים – הנה כך:

אחרי שאתם יודעים כמה אחוזים משאירה לכם כל מדרגה, אתם יוצאים מנקודת הנחה שכולם בוחרים את המדרגה שמשאירה לכם הכי מעט כסף. זה אומר שעמודת האחוז היא הנמוכה ביותר. אם זו מדרגה מוגבלת – אז המכסה שלה מלאה, וכולם בוחרים את המדרגה הבאה שמשאירה לכם הכי מעט כסף, ואם גם היא מוגבלת אז כנ"ל. כך אתם מוודאים שגם אם כולם בוחרים את התשורה שמשאירה לכם הכי פחות – נשאר לכם כמה שאתם צריכים.

הנה וידאו קצר שהכנתי על איך שאני מחשבת את מספר התומכים שייקחו את המדרגה הבלתי משתלמת:

סכום היעד האידיאלי שלכם הוא הסכום בתיבה הצהובה המוארת.

עכשיו בדקו אם הסכום ריאלי. אם יצא לכם 270 אלף ש"ח להוצאת ספר, אולי שווה לכם לנסות לחתוך עלויות בתשורות ו/או בהפקה, או להיות ממש ממש ממש מפורסמים, או לקחת בחשבון שיש מצב שתצטרכו להשלים ביום האחרון מכיסכם (זה בסדר לומר שאנשים עושים את זה. אם יש לכם הכסף להשקיע בזה – זה יוצא שווה אם יש לכם הסכום הזה, והסכום שיש לכם ב"סכום נטו בקמפיין" כרגע, גדול מ-11% מהסכום שתצטרכו להשלים). אולי תבחרו מראש להשקיע X שקלים מכספכם בפרויקט, ולהוריד את סכום היעד בידיעה שהקמפיין יכסה רק חלק מהעלויות.

יעד נמוך הוא טוב כי כדאי להתחיל להפיץ קמפיין רק כשהוא מגיע ל-20% מהסכום המבוקש. כשהסכום המבוקש גבוה מאוד, גם 20% ממנו זה הרבה, ויותר קשה להגיע אליו. מצד שני, סכום נמוך מדיי הוא גם לא טוב, כי יש לאנשים נטייה לחשוב שאם עברתם את ה-100% אז כבר לא צריך לתמוך בכם.

זהו! איך לעשות קמפיין מוצלח ולהגיע ליעד – לזה יש הדרכה ממש טובה בהדסטארט. עכשיו גם תהיו בטוחים שלא תפסידו אם תצליחו.

נ.ב. ערכו בקרת כמויות תוך כדי קמפיין

אלט-טאב: נשבעת לכם שקראתי את המונח הזה גם בתור יופמיזם לדיאטה: אחרי שהמעבר לטבעונות/פליאו לא עזר לי לרזות, התחלתי עם בקרת כמויות. שיפט-אלט-טאב.

במקרה של קמפיין מוצלח במיוחד, אתם עשויים לגלות שאתם בעצם צריכים להדפיס יותר ספרים/אלבומים ממה שחשבתם. יש לנו גם חישובים מסובכים בשביל זה, שלא שיתפנו כאן. בעיקרון אחרי שעוברים את ה-100% ולפני לפני שמציבים רף חדש, צריך לקבל הצעות מחיר חדשות לכמויות גדולות יותר (עם בישול טבעוני ישראלי גילינו שהדפסת 3000 ספרים עולה פחות מפי 2 מאשר הדפסת 1000 ספרים) ולחזור לדף התקציב.

בקרת הכמויות מתבצעת בעמודה הכחולה, וזה המקום היחיד שבו אתם צריכים להתעסק בפונקציות. אם התשורה לא כוללת פריט פיזי, שנו את העמודה ל-0. אם התשורה כוללת פריט אחד (ספר אחד של הקמפיין, דיסק אחד וכו'), בכל השורות חוץ מזו המסומנת – החישוב הוא של פריט אחד. אפשר להעתיק שורה כזו. התשורה המסומנת בחץ כחול, כוללת 15 ספרים פיזיים, ולכן החישוב הוא J6 (שש הוא מספר השורה. שורה למעלה זה צריך להיות J5) כפול 15, שזה מספר הספרים.

הנה סרטון קצר שמראה איך כותבים את הפונקציה:

זכרו את החישובים האלה גם כשאתם רואים קמפיין עם סכום יעד שנראה לכם גבוה מדיי. שאלו את עצמכם כמה נשאר להם אחרי תשורות ואילו הוצאות יש להם.

רוצים לשמוע עוד על מיתולוגיה איראנית או על נושאים אחרים הקשורים לאיראן או לבלשנות? אני נותנת הרצאות העשרה בכל מקום שמשלמים בו היטב, ועכשיו יש לי בקמפיין מדרגות תמיכה של הרצאות במחירים נמוכים יותר ממחיריהן מחוץ לקמפיין – חפשו בקמפיין את סיאוש, את "הרצאה אצלכם בין חשוון לשבט" ואת המופע האישה האיראנית – רכות ועוצמה.

בד"כ אני לא עושה את זה, אבל פוסט כזה עשוי להביא לי גם מעפניות (הפניות מעפנות), אז מה שאני לא מחפשת זה: אנשים לייעץ להם בקמפיין – אני עושה את זה בכיף לחברים ובני משפחה ואין לי זמן לזרים, סורי; ואנשים שרוצים שהוצאת זרש תוציא להם ספר. הוצאת זרש מוציאה ספרים שלי וספרים שאני רוצה שייצאו לאור ולוחצת על המחברת לכתוב אותם כבר 10 שנים, כמו בישול טבעוני ישראלי.

שתפו את הפוסט:

Facebook
WhatsApp
Twitter
Telegram
Email
Print

כתיבת תגובה

עוד פוסטים