אז אגמור בשיר מזמור / עפר גביש

ידידי עפר גביש פרסם באתר הנטוורקינג עסקים עושים עסקים פוסט שעוסק בשיר החנוכה האהוב עליי.

אז מה אם הסתיים החג? חמין טעים גם ביום ראשון והפוסט מרתק גם בשלהי טבת.

מכיוון שעסקים עושים עסקים הוא אתר סגור לארבעה עשר אלף חבריו בלבד, ביקשתי מעפר רשות להעתיק ולהדביק לכאן. והוא הסכים. יי!

אז אגמור בשיר מזמור

אני בטוח שכולכם, כשעמדתם לראשונה על המשמעות השניה של המילה "אגמור" השתוממתם…

מה התכוונו לעזזאל בשיר הזה?

כספיח לחנוכה, הנה הסבר חינוכי לכל דכפין, ולא רק למייטיבי זמר.

אך קודם לכל, הנה השיר המלא, ויש בו שישה בתים.

http://www.mp3music.co.il/lyrics/1637.html

ועכשיו לעבודה. בשיר כמה הפתעות ובסופו חידה.

הפתעה ראשונה, השיר "מעוז צור" איננו דוקא שיר חנוכה. הפתעה שניה, יש בו בית לפורים, בית לפסח, ובתים לעוד כמה וכמה שמחות שעלו לאויבינו בחייהם.

אז בואו נעשה סדר.

הבית הראשון עוסק בחנוכת הבית הראשון (ה"בית"!  בית המקדש!). הבית השני מפאר את נס יציאת מצרים ובשחרור משיעבוד מלכות עגלה (שם נוסף למצרים). הבית השלישי מספר אודות העליה הראשונה מבבל (לאחר חורבן בית ראשון ולפני ימי בית שני). הבית הרביעי חוגג את נס פורים, "כרות קומת ברוש ביקש אגגי בן המדתא", שזהו המן כמובן. הבית החמישי עוסק סוף סוף בחנוכה "יוונים נקבצו עלי", והבית השישי? או-או… כאן מצוי כתב חידה.

השיר נכתב במאה ה- 12 תחת שלטונו של פרידריך ברברוסה. מטרת השיר כולו היתה להתפלל לשחרור מעולו של פרידריך הנ"ל אלא שככל שליט החזיק גם הוא צנזורה יעילה ומפחידה. הדרך לברכו במיתה משונה היתה לכתוב שיר כללי על נפלאות אלוהינו ולהשתיל בו גם בית אודות הצורר הנוכחי שיוזכר בקוד מיוחד הידוע רק לאנשי שלומנו. פרידריך ברברוסה כונה גם פרידריך האדום. ברברוסה משמעו זקן אדום. (ברבר+רוזה, מובן לא?).  והנה השיר נחתם ב"ברכה": "דחה אדמון בצל צלמון" שמשמעה, תפילה להדחתו של האדום העוסק בעבודת הצלמים. זהו אחד ההסברים לשורה הסתומה הזו.

ולסיום, עוד הפתעה אחת, השיר המפאר את ישועות אלוהינו הוצע בקום המדינה להיות ל… המנון המדינה. אך על כך בפוסט שיתפרסם כאן לקראת יום העצמאות.

אה… כן… ובאשר להכרזת הפתיחה, מה זה "אז אגמור בשיר מזמור"?

יש הרבה הסברים. יש האומרים שלגמור משמעו ללמוד (מכאן גם המילה גמרא), יש המזכירים שבעת שריפת המקדש פסקו הלויים שירתם באמצע וכעת יוכלו לסיימה, ויש האומרים שהכוונה היא לאמירת ההלל. לעתים הוא נאמר בדילוגים, כלומר לא בכל חלקיו, ולעתים נאמר ההלל השלם, שאז נהוג לומר "לגמור את ההלל".

זהו, עכשיו גילינו שלא רק אתם לא בדיוק יודעים למה הכוונה.

עוד סיפורים תוכלו לשמוע באירועים שלי ולקרוא באתר שלי.

עפר גביש

אירועי זמר

תודה לעפר!

(הפוסט מתפרסם ברישיון cc-by-sa כמו כל התכנים באתר שלי, והקרדיט הוא עפר גביש אירועי זמר, עם הקישור www.gavisho.com)

10 תגובות לפוסט "אז אגמור בשיר מזמור / עפר גביש"

  1. אלי הגיב:

    נראה לי די פשוט שלגמור פירושו לומר את ההלל: "רְבִיעִי – גּוֹמֵר עָלָיו אֶת הַהַלֵּל וְאוֹמֵר עָלָיו בִּרְכַּת הַשִּׁיר" (פסחים קיז), כלומר לסיים את ההלל.

    שאר הפרשניות, כמו לטעון שמדובר בגמר מארמית (למד) נראות לי יותר כמו דרשנות נחמדה אבל לא מדויקת.

  2. שמוליק הגיב:

    זו אולי ההזדמנות להזכיר שהביטוי "כל דכפין" משמעו "כל מי שרעב" (כפן=רעב) ורבים נוטים להשתמש בו במקום "כל דצריך" שמשמעותו "כל מי שצריך".

  3. עפר גביש הגיב:

    לכבוד הוא לי להתארח באתרך ובבלוגייך, נסתרות לי דרכי האישורים למיניהם וסתומים לי ראשי התיבות (cc-by-saלמשל ) אך נאמנים עלי היתיריך ואני בטוח שכל מה שכתבת אמת הוא.
    בקיצור, כייף להיצטט על ידך.
    עפר גביש

  4. יחזקאל הגיב:

    אז כמו שהבטחתי בטוויטר, הנה התגובה:

    הבית הראשון הוא פזמון כללי, שמתקשר דווקא לסיום, הוא בקשה על העתיד. אנחנו מבקשים "תִּיכּוֹן בֵּית תְּפִילָתִי" ואז "וְשָׁם תּוֹדָה נְזַבֵּחַ", מתי זה יקרה? כשיבוא המשיח, גוג ומגוג וכל זה: "לְעֵת תָּכִין מַטְבֵּחַ מִצָּר הַמְנַבֵּחַ", ומה אז נעשה? "אָז אֶגְמוֹר בְּשִׁיר מִזְמוֹר חֳנוּכַּת הַמִזְבֵּחַ".

    לגמור – ללמוד, ממש לא קשור, לא לומדים שירים ובטח שלא בחנוכת המזבח. אני מבין את זה יותר בהקשר של הביטוי המקובל כיום (והוא לא כ"כ חדש, לדעתי) "גמר עליו את ההלל", שנובע כמובן ממה שהוזכר בפוסט, כלומר נשיר אז שיר מזמור מושלם, אבל גם פירושים אחרים אפשריים.

    על הבית השישי, וואו, מדהים שבנאדם חקר ולא מצא שהגלות בה אנו נמצאים כעת, מאז חורבן בית שני, היא "גלות אדום", אדום זה עשיו שרומי (רומא, כפי שהיא מופיעה במקורות) מזוהה איתו, על פי חז"ל.

    "דְּחֵה אַדְמוֹן בְּצֵל צַלְמוֹן", לדחות אותו לצל הצלמים שהוא משתחווה להם? נו, באמת. צלמון מלשון ציה וצלמוות, ככל הנראה.

    אין פה שום קוד מדהים, הבית פותח בבקשה מפורשת מאוד: "חֳשׂוֹף זְרוֹעַ קָדְשֶׁךָ וְקָרֵב קֵץ הַיְשׁוּעָה, נְקוֹם נִקְמַת דַּם עֲבָדֶיךָ מֵאוּמָה הָרְשָׁעָה". למרות שהכוונה היא באופן כללי לאדום (עי' לעיל), קשה להאמין שהקיסר לא היה חושב שהכוונה עליו ישירות.

    בקיצור, עם כל הכבוד לעפר, אני מקווה שהוא שר יותר טוב ממה שהוא מסביר. (ושיכבה את הבאנר המנגן אוטומטית אצלו באתר!)

  5. איציק ארזוני הגיב:

    אני חושב שהשאלה שעולה אצל כולם היא לא "מהי החידה המסתתרת בבית השישי" אלא יותר בכיוון של …
    מה זה לעזאזל
    עֵת תָּכִין מַטְבֵּחַ מִצָּר הַמְנַבֵּחַ ?!

  6. תמר הגיב:

    אני תמיד חשבתי שהבית הראשון הוא באופן כללי המוטו של כמעט כל חג יהודי:
    They tried to kill us, we won, let's eat
    (זו הפרשנות שלי על "לעת תכין מטבח מצר המנבח").

  7. איציק ארזוני הגיב:

    טוב, גיגול קל העלה את הפירוש ההגיוני הזה:
    "בזמן שתעשה טבח באויבי ישראל המאיימים עלינו…."

    המוטו שהזכרת, זה גם המוטו האישי שלי, בעיקר הפעולה האחרונה…

    אז בפעם הבאה, לגגל לפני, את אומרת? 😉

  8. עפר גביש הגיב:

    תודה לכל המתייחסים, ואפילו למשתוממים על בורותי.
    כל הדברים שהובאו ברשימה מיוסדים על דברי חכמים ועל דעות שהושמעו ונכתבו במסגרות למדניות מסודרות ומקובלות.
    במילים אחרות, יש דו-שיח בין החכמים אודות הפירוש לביטוי "אז אגמור", ולטעמי העובדה שהבאתי עוד שני פירושים אינה מחלישה את כוחו של המאמר (או של כותבו). אגב, גם עלי מקובל הפירוש "לגמור את ההלל".
    ובאשר לחידה, גם אותה לא המצאתי (תודה על המחמאה), בסיום הפירוש כתבתי בפירוש "זהו אחד ההסברים לשורה הסתומה הזו". מקוצר מקום ומשיקולי כתיבה לא הבאתי נוספים (היי, אנו בפוסט של בלוג של אתר שיווקי שרוצה קוראים גם בסופו) מכל מה שנכתב תוכלו להבין שנהירה לי גם גירסת אדמוני הוא אדום. אני מקבל שהיה מקום לאיזכורה בקצרה.

    תודה לכולכם.
    מוזמנים שוב לביקור: http://www.gavisho.com
    עפר גביש

  9. יוסי הגיב:

    בקשר לאתר המתפרסם כאן, הוא משמיע קול מיד כשפותחים אותו. זו הטעות מספר אחת בבניית אתרים. הוא לא שרד שנייה אצלי בדפדפן כי מיד סגרתי אותו.

  10. נעם הגיב:

    מה הבעיה בשורת "אז אגמר". יש בעיה בפרוש הפשוט 'אז אגמר את החניכה של המזבח, תוך שירת שירי מזמור"?

כתיבת תגובה