מתמטיקה למפגרים ונצרות לפגנים

מתמטיקה למפגרים ונצרות לפגנים
ד"ר תמר עילם גינדין

ד"ר תמר עילם גינדין

ד"ר לבלשנות איראנית ומרצה בנושאים שונים

תקציר מנהלים: פוסט זה מפריך את הטענה שמיליארדי אנשים לא יכולים לטעות.

המילניום השני הסתיים ב-31.12.2000

העשור הראשון של האלף השלישי יסתיים ב-31.12.2010

ויום ההולדת של ישוע הנוצרי הוא פיקציה.

שלום ילדים.

היום ננפץ מספר מיתוסים נפוצים.

ראשית הבה נדבר על ישוע הנוצרי. ישוע נולד בשנת 4 לפנה"ס, ואולי גם קודם. לא ידוע בדיוק, אבל אם הוא חי בשלהי תקופת הורדוס והורדוס נרצח בשנה הרביעית לפני הספירה. הספירה הנוכחית, שהיא כאילו ללידת ישוע, התחילה בשנת 525 לספירה (זאת הייתה כאילו השנה ה-525 אבל בעצם השנה הראשונה שספרו באמת).

לא ידוע מה תאריך הלידה המדויק שלו. העדות המוקדמת ביותר לחגיגות יום הולדתו ב-25 בדצמבר הן משנת 354 לספירה (יש גם כתבים יותר קדומים, אבל אותנטיותם מוטלת בספק). תאריכים אחרים שחגגו לו בהם יומולדת הם 6 בינואר ו-25 במרץ (תחילת האביב). אז מה הקשר ל-25 בדצמבר? זהו יום הולדתו של אל השמש הפגני. ולראָיה – אז הימים מפסיקים להתקצר ומתחילים להתארך.קונסטנטינוס, שהחליט לנצר אימפריה שלמה, היה צריך למצוא דרך לחבב עליהם את ישוע, וזאת על ידי זיהויו עם אל השמש. זה גם מקורה של ההילה מסביב לראשו.

(הסיבה שאני בכל זאת אוהבת את 25.12 כתאריך הלידה של ישוע, היא שאחד באפריל זה בערך 9 חודשים לפני כן).

אז גם כריסמס וגם הספירה זה פיקציה, אבל זאת הספירה, וזה מה יש.

שנית, אחת ולתמיד בואו נדבר בגלוי על הספירה. אני מסכמת פה ויכוחים עקרים וחסרי תוחלת שניהלתי בסוף שנת 1999, וגם עכשיו כשכולם מסכמים את העשור ואני בין הבודדים שצועקים שהעשור עדיין לא מסתיים.

קודם עניין של מינוח: השנה עכשיו היא 2009 לַספירה. בעוד דקה יהיה 2010 לַספירה. הספירה עדיין לא הסתיימה, ולכן אין דבר כזה אחרי הספירה (איזה מוזר של"אחרי הספירה" יש 13900 תוצאות בגוגל, ול"בבילון אחרי הספירה" יש כ-44600).

2009 היא השנה ה-2009 לספירה.

1999 הייתה השנה ה-1999 לספירה.

2000 הייתה השנה ה-2000 לספירה, כלומר המילניום השני הסתיים בסוף השנה. כל אלה שחגגו בתחילתה בעצם חגגו את החלפת הקידומת ולא את סוף המילניום. האמת, אם כבר עצבנות מינוחים – עצבן אותי גם שקראו ל-1.1.2000 "המילניום". 2000 הייתה שנה אחת. מילניום זה 1000 שנים.

לכל החכמים שאומרים שמתחילים לספור מאפס, שנים סופרים בשנה טבעית, לא בספירה של גיקים. אפס זה נקודה, מילימטר ימינה או שמאלה זה כבר פלוס או מינוס. היום הראשון לספירה, באופן תיאורטי (כי כזכור הספירה החלה רק בשנת 525 לספירה), היה אחד בינואר של השנה הראשונה לספירה, או במספרים 1.1.00001. היום שלפניו, כמובן תיאורטית, היה 31.12 של השנה האחרונה לפני הספירה (1 לפנה"ס).

השנה הראשונה לספירה הסתיימה ב-31.12.00001.

העשור הראשון לספירה הסתיים ב-31.12.00010.

המאה הראשונה לספירה הסתיימה ב-31.12.000100.

משום מה, כשמגיעים למאות, העולם המערבי מחונך ונחמד ומבין שהמאה ה-20 הייתה בשנים שמתחילות דווקא ב-19, והמאה ה-21 היא עכשיו, כשהקידומת היא 20. אבל האמריקאים האיטלקים התחילו עם הנוהג הנפסד הזה לכנות שנים לפי הקידומת שלהם: The 1900's זה 1900-1999, בעוד שהמאה העשרים היא 1901-2000. וכמובן שנות ה-20, 30, 70, 90, שסופרים לפי הקידומת, למרות שהעשור העשירי של המאה ה-20 התחיל ב-1991 והסתיים ב-2000.

(אני חושבת שזה האמריקאים. מתאים להם. אבל לא היה לי איפה לבדוק. מישהו יודע?)

לכן מה שמסתיים בעוד דקה הוא שנות האפסיים, ולא העשור הראשון של המאה ה-21 (והקישור הוא הראשון מבין 54,800 תוצאות). העשור יסתיים בעוד שנה בדיוק.

אני, דרך אגב, אסכם את העשור בסוף יוּני 2010. עשור להיותי אמא זה הרבה יותר משמעותי מאשר ספירה (שגויה או נכונה) שמתחילה בתאריך לידה פיקטיבי של ילד של מישהי אחרת.

(הערה לחסרי הומור, אם יש: הקוראים שלי רחוקים מלהיות מפגרים, אבל מדהים איך מתמטיקאים ואנשי מחשבים גאונים מפסיקים בשלב מסוים להבין את העולם הטבעי. בכל מיני לוחות חדשים שהמציאו אובר חכמים – ההומוגרף בכוונה – יש שנת אפס).

שתפו את הפוסט:

Facebook
WhatsApp
Twitter
Telegram
Email
Print

לפוסט הזה יש 25 תגובות

  1. נועם

    שנתו הראשונה של אדם מסתיימת ביום הולדת 1! כשהוא בן שנה וחודשיים, הוא בן שנה ועוד חודשיים. כשהוא בן חודשיים, הוא בן 0 שנים ועוד חודשיים.
    השנה הראשונה לספירה הסתיימה בתאריך (כל זה תאורתי) 31.12.00. אמנם לא הייתה שנת אפס אבל כל התאריכים בשנה הראשונה הם 0 שנים וכך וכך חודשים וכך וכך ימים. התאריך 1.1.01 הוא על כן שנה אחת ועוד יום, ולא היום הראשון בשנה הראשונה.
    ההתעקשות על כך שתאריך זה הוא היום הראשון בשנה הראשונה יוצרת את כל הבלבול.
    אגב, לשיטתך אנחנו עכשיו במאה העשרים.

  2. תמר

    @נועם
    פעם אחרונה:
    זה המקור, אמנם ויקיפדיה זה לא שיא האמינות, אבל לא מצאתי – אולי כי לא חיפשתי מספיק טוב – מקורות אונלייניים אחרים, שמדברים על הנושא.
    http://he.wikipedia.org/wiki/0_(%D7%A9%D7%A0%D7%94)

    ואני מעתיקה מה שכתוב שם:

    "שנה אפס היא שנה שאינה קיימת בלוח הגרגוריאני ולא הייתה קיימת גם בקודמו הלוח היוליאני. ואולם היא קיימת לפי תקן ISO 8601 וגם במספור שנים אסטרונומי בו היא שנת 1 לפנה"ס. שנת אפס קיימת גם בלוח הבודהיסטי ובלוח ההינדי"

    לכן השנה הראשונה לספירה הסתיימה בתאריך 31.12.01, כי מה שאתה אולי קורא 31.12.00 (וגם הלוח האסטרונומי וכו'), זה 31.12 של שנת 1 לפנה"ס לפי הלוח הגרגוריאני, שבו אנו משתמשים. אפס זה נקודה, לא שנה שלמה.

    כאשר תינוק בן חודשיים הוא אמנם בן אפס פלוס חודשיים, אבל זוהי שנתו הראשונה. חוגגים לו יומולדת שנה בסוף השנה, ואז מתחילה שנתו השנייה. אומרים שהוא בן שנה ומשהו, אבל זוהי שנתו השניה.

    לשיטתי, אנחנו במאה ה-21, כי ב-31.12.2000 הסתיימו 2000 שנים שהן 20 מאות, ועכשיו אנחנו בקבוצה ה-21 של מאה שנים.

  3. נועם

    אם השנה הראשונה (לשיטתך) התחילה בתאריך 1.1.01 פירושו של דבר שהימים והחודשים נספרים בתוך השנה שרשומה מימין ואינם תוספת לה.
    באותו הגיון, השנים של מאה מסוימת נספרות בתוך אותה מאה ולא כתוספת למאה שהסתיימה. ולכן המאה הראשונה היא השנים שבין 100 ו-200 (כי השנה הראשונה היא זו שבין 1 ובין 2). ולכן אנחנו במאה העשרים. אגב, זו שיטת ספירת השנים הנהוגה באיטלקית, וממנה (ולא מהאנגלית) נובע שנות העשרים וכולי.

  4. תמר

    נכון. הימים והחודשים נספרים בתוך השנה ואינם תוספת לה. כלומר מנקודת ה-0 עד 1 זאת השנה הראשונה, היא שנת אחת.
    השנים של מאה מסוימת נספרות בתוך המאה, כלומר מנקודת ה-0 (1.1.01) עד 100 זאת המאה הראשונה.
    דווקא לפי שיטתך אנחנו באלף השני ובמאה ה-20, כי אם השנה הראשונה היא שנת 0 והשנה השנייה היא שנת אחת, אז בעיניך המאה הראשונה (0-100) היא מאת אפס, והמאה השנייה (101-200 היא המאה הראשונה, כי מה שהושלם זה מאה שנים.

    תודה על ההערה לגבי איטלקית, החכמתי.

  5. איציק ארזוני

    בדיוק אמרתי לעצמי את זה לפני כמה ימים, שהעשור יסתיים עוד שנה. אבל עם כל הבלגאן התקשורתי (הם כולם היו בעליית הגג שלי, אל תשאלי) חשבתי שמשהו לא בסדר אצלי.

    בעיני הכל זה סיבה לעשות מסיבות ולמכור הרבה. הרי את אותה חגיגה עשו גם בראש השנה.

    המשפט "שנת אפס … קיימת על פי תקן ISO 8601" – זה חוש הומור. 🙂

  6. איציק ארזוני

    אגב, באמת אהבתי את הפשרה שהגעת אליה עם התמונה 🙂

  7. נועם

    התייאשתי מהנסיון להסביר לך את העניין.
    מפליא אותי שהמבריקים ביותר והחכמים ביותר נופלים בבורות הפשוטים ביותר.
    ממליץ לך להתייעץ עם מתמטיקאי. ונסי לקרוא שוב את ההסברים שלי. לא הבנת אותם.

    הכול ברוח טובה 🙂

  8. תמר

    כנ"ל… 🙂

  9. אלירם

    אני מסכים פה עם נועם. זה קצת כמו תיאוריות קונספירציה שמאד קל להאמין להן כי פתאום הן נשמעות הגיוניות. הבעיה נובעת מערבוב של ספירה ומספרים עם תיאור מילולי ושימוש בשמות תואר לתיאור אותם מספרים.
    "השנה הראשונה" מתבלבלת בראש עם "שנה מספר 1". זה לא אותו הדבר למרות שקל להאמין שכן.
    הסתמכות על פרשנות אישית לגבי איך ומתי מתחילים לספור היא בסדר, כל עוד לא טוענים שכל השאר טועים וזו היא הדרך הנכונה היחידה. אם השיטה שלך לגיטימית הרי שהשיטה שבה ב 1/1/2010 הסתיימו 2010 שנים מאז נקודת זמן מוסכמת היא לגיטימית באותה המידה.
    אלא אם כן תביאי אסמכתא כלשהי שסותרת את השיטה הזו. ויקיפדיה לא עושה את העבודה.
    גם מפני שרוב ההתיחסות בערך הקצרצר שם מדבר על מטבע לשון, גם מכיוון שאין שם שום הפניה למקורות וגם כי לא צריך שאנשים באמת ידברו על "הי, חבר'ה, היום התאריך 23/2/00" כדי שהספירה מאפס תהיה לגיטימית.

    עם זאת, לזכות הגישה שלך ניתן לציין שספירת הימים והחודשים אכן מתחילה כל שנה מ-1 ולא מאפס. אין תאריכים כמו 0/0/2010.
    לזכות הגישה שלי ניתן לציין שספירת השעות, דקות ושניות בציון הזמן הנוכחי דווקא כן מתחילה באפס, אחרת לא היינו יכולים לעולם לקבוע עם מישהו בשעה 8:00 בבוקר בדיוק.

    לגבי השנים, הויכוח ימשך, מן הסתם.

  10. עזרא

    למה לקרוא לישו ישוע?

  11. תמר

    @עזרא,
    שמו של האדם ההיסטורי היה כנראה יהושע, אבל מכיוון שהוא חי בתקופה שבה, כמו היום, ה' עיצורית קצת הלכה לאיבוד, כינו אותו ישוע (רוב הסיכויים שב-ע' שנשמעת כמו ה-א' שלנו). בברית החדשה בעברית ובקרב נוצרים דוברי עברית, הוא מכונה עדיין ישוע.

    מכיוון שהאיש ייסד כת שהפכה לדת שהתחרתה ביהדות, היהדות אימצה עבורו את הכינוי ישו, אם מפני ש-יש"ו זה ראשי תיבות של ימח שמו וזכרו (זה כנראה מדרש ראשי תיבות מאוחר יחסית), או מפני שרצו לנתק את הקשר בין השם לבין ישועה.
    יש תיעוד לשם ישו גם בקרב יהודים (כלומר זה לא רק כינוי שהמציאו במיוחד בשבילו), והתעתיק היווני Jesus מעיד על כך שלפחות בתקופה מסוימת במקומות מסוימים הגו כך גם את שמו של היהודי המשפיע ביותר בהיסטוריה האנושית.

    מכיוון שאני מאוד משתדלת לכבד אנשים ולכתוב את שמם כפי שהם עצמם כותבים (כולל שמות כמו איל ו-עפר, כשאני מעדיפה אייל ועופר), אני גם מתייחסת לישוע בשם שבו כנראה קראו לו באמת.

    @אלירם @נועם – מכיוון שמדובר כאן על גישות, אם יש למישהו מקור יותר מהימן מויקיפדיה, זה המקום. אחרי הטיעון האחרון של אלירם, אני מנסה למצוא מקור יותר מהימן לשאלה האם שנים זה כמו דקות ושניות או כמו ימים וחודשים.

  12. אביב

    בהתחלה זה נראה לי קצת מביך להסביר משהו שנראה לי כל-כך טריוויאלי, אבל אני ארצה הסבר למשפט הזה של אלירם לפני שאחרוץ דעה – '"השנה הראשונה" מתבלבלת בראש עם "שנה מספר 1". זה לא אותו הדבר למרות שקל להאמין שכן.'
    למה זה לא אותו הדבר? למה שמישהו (שלא חונך על ברכי עולם התכנות) ימספר את השנה שהוא קורא לה "הראשונה" כשנה מספר אפס?

    ובכל אופן, (אני חושב ש)מבחינה מדעית/מתמטית/וואטאבר תמר צודקת (מבחינה חברתית, אני לא רואה שום בעיה עם זה שאנחנו חוגגים החלפת קידומת – הרי בכל מקרה הספירה היא פיקציה ולהחליף קידומת זו פיקציה שמסמלת יותר את המעבר ואת התקדמות השנים מאשר ההסבר המתמטי העומד מאחוריה)

    לגבי ההסבר – קצת קשה להוסיף על ההסברים (והסברי ההמשך) המפורטים של תמר, אבל אולי העובדה שמושג ה"אפס" הגיע למערב רק במאה ה-11 יכולה לתמוך קצת בביטול הרעיון שמישהו אי-שם בתקופת המקרא (או 525 שנים לאחר מכן) יחשוב שקיים תאריך 1/1/00.

    http://tinyurl.com/ycytnf9
    "מן ההודים הגיע האפס לכתביו של המתמטיקאי והפילוסוף הפרסי בן המאה התשיעית, אל ח'ואריזמי, ורק במאה ה-11 הגיע דרך אנדלוסיה לאירופה."

    בקשר לשניות והדקות – אין לי אסמכתא מדעית, אבל האינטואיציה (שלי) אומרת שאין קשר בין ספירת השניות/דקות/שעות לבין ספירת הימים.
    קודם כל, זה יהיה מוזר להתנהג בדומה כלפי שניות, דקות שעות ו.. שנים, אבל להשאיר את הימים והחודשים בחוץ..
    דבר שני, כשאומרים ש"היום השלישי בינואר" (או 3/01, או השלישי בחודש הראשון וכו') מתכוונים שהיום שהתחיל בחצות היום האחרון נמצא בעיצומו. כלומר, כל *משך* היום מקבל את אותו התאריך.
    לעומת זאת, כשאומרים ש"השעה שבע בבוקר" (בניגוד ל"השעה השביעית של היום"), לא מתכוונים לכל השעה אלא רק לנקודת זמן אחת והיא "*בדיוק* שבע שעות אחרי השעה חצות". כמובן שמותר להתגמש קצת (תלוי ברמת היקהיות/יקיות/איך מטים את זה?), ותוכל לומר שהשעה שבע גם כשהשעה היא 7:04, אבל בהחלט לא תוכל לומר את זה בשבע וחצי (ע"ע "שבע וחצי שעות לאחר השעה חצות").

  13. תמר

    טוב, אז מצאתי מקור קצת יותר מוסמך מויקיפדיה.
    קוראים לו דיוויד ברוורמן והוא כתב את הספר The Mathematics of the Gregorian Calendar.

    זה מה ששלחתי לו:

    Maybe you can solve the dispute:
    I claim that the first decade of the 3rd millennium is not over yet. That is will be over on Dec. 31 2010. I've been having debates about this on twitter and on my blog.
    The question boils down to – is the "first year" of the Gregorian calendar year 1 or year 0?
    Wikipedia says it's 1, but it's not reliable enough.
    I would appreciate your reply

    Thanks!
    Thamar.

    וזאת תשובתו:

    You are right. The first year of the decade is 2001. People who think that 2000 was the first year apparently never to count starting with 1! Also, the first year of this millenium was 2001, not 2000. And the last day of this century will be Friday, December 31, 2100.
    This year is NOT a leap year. Read the book and find out why.

    (למי שמתעצל לקרוא את כל הספר – הסיבה היא ששנים שמתחלקות ב-100 עגול אינן מעוברות, כי השנה היא לא בדיוק 365 ימים ורבע אלא 365 ימים, 5 שעות 48 דקות ועוד כמה שניות. לכן מדי מאה שנים יש שנה שמתחלקת ב-4 אבל לא מתעברת, אלא אם כן היא מתחלקת ב-400. משהו כזה).

  14. נועם

    אוקי חברים, חזרתי לראות מה נשמע. אני רואה ששמח כאן.
    בעוונותי – ובגלל ויכוח כזה אצל נעמה כרמי מרשימות – טיילתי קצת פה ושם וגם מצאתי תשובות מעניינות.
    אני מעתיק לכאן את מה שכתבתי אצל נעמה:

    כשפרץ המילניום לא העסיק אותי הוויכוח הזה.
    עכשיו הצצתי לתוכו ואלה המסקנות.
    אכן בלוח הגרגוריאני אין שנת אפס ולכן הספירה מתחילה מ: 1.1.01.
    אבל כבר זמן רב שהעולם ברובו אינו נוהג לפי הלוח הזה אלא לפי הלוח שנקרא common era או CE.
    לפי הלוח הזה, שהוא מעין תיקון של הלוח הגרגוריאני, יש שנת אפס, והוא תואם על כן את מה שטענתי למעלה (וגם את מה שטענה מיכל).

    והמסקנה לבסוף: לפי הלוח הכללי הנוהג בעולם המילניום הסתיים ב: 31.12.1999 (והעשור הראשון של המאה ה-21 הסתיים ב: 31.12.2009). לפי הלוח הגרגוריאני (שדבקים בו בעיקר נוצרים טהרנים) צודקים הטוענים שהמילניום השני התחיל ב: 1.1.2001. בקיצור זה עניין של בחירה…

    אני מצרף לינק לאתר שמסביר את זה: http://j.mp/5GO7Mi

    אפשר גם ללכת בעקבות הלינקים שמסתעפים מתוך האתר הזה.

    בקיצור חברים זו שאלה של בחירה. מי שרוצה להיות גרגוריאני שיבוסם לו.
    העולם כולו עבר ללוח האסטרונומי המתוקן. הרבה יותר נוח לחיות עם האפס.
    גם אם אתה נראה פחות מיוחד, והפסדת טריק שבו אתה יכול לבלבל את כולם.

  15. נועם

    קראתי את מה שהעתקתי לכאן. "מה שכתבה מיכל" מתייחס לתגובות אצל נעמה.

  16. תמר

    נועם יקירי, תודה על הלינק.
    לחצתי על 4 "השנה האסטרונומית"
    http://www.hermetic.ch/cal_stud/cal_art.html#Astronomical
    ושם כתוב שחור על גבי תכלכל עם פסים:
    1 A.D. = 1 C.E. = year 1
    1 B.C. = 1 B.C.E. = year 0
    2 B.C. = 2 B.C.E. = year -1 and so on

    אחר כך זה סותר את עצמו וכותב מה שאתה אומר, אבל אני מצטערת לומר שזה נשמע לי קצת שטויות, כי אילו זה אכן היה כך, היה צריך להיות הבדל של שנה בין תאריכים BC ל-BCE, ואין שום הבדל. ההבדל בין AD/BC לבין CE/BCE הוא הבדל של פוליטיקלי קורקט, כדי לא להשתמש במונחים נוצריים. משתמשים במונחים לגמרי אותו דבר, ו-Common Era זה בדיוק הלוח הגרגוריאני.
    בעצם, זה כתוב גם באותו אתר:

    "CE" is an abbreviation for "Common Era" (not for "Christian Era"). The suffixes "CE" and "BCE" ("Before Common Era") in the "religiously neutral" system simply replace the traditional Christian suffixes "A.D." ("Anno Domini") and "B.C." ("Before Christ"), so the "religiously neutral" system of year numbering is no different — except for the cosmetic year designator changes — from that of the proleptic Gregorian Calendar (the Gregorian Calendar projected back prior to its start on October 15, 1582).

    ואז הוא שוב סותר את עצמו וקורא לשני דברים באותו שם.

  17. אנגי

    תמר,
    תמיד חשבתי כמוך, אבל בואי נסתכל על הדוגמה הבאה:
    ישו נולד ב 25 לדצמבר , ולמן הרגע שבו נולד, נברא הזמן "לאחור". שנת לידתו, החל מ-1 לינואר ועד לסיומה (ביום השביעי ללידתו של ישו), הוכתרה כשנה הראשונה לספירה – שנת 0001.
    אם כך, ב 25.12.10 ימלאו לישו 2010 שנים – שני אלפים ועוד עשור. זהו "יומולדת עגול", סיבה טובה לעשות לו מסיבות הפתעה, "חיים שכאלה" וכו'…
    אם כך, מדוע נטען שב 31.12.09 אנו מסיימים שני אלפים ועוד עשור?
    העניין הוא בדיוק זה – ישו נולד בסוף השנה, אך עם היוולדו נולדה עמו גם השנה הראשונה לספירה, אלא שבעוד שישו היה בן 0 בהיוולדו, היתה השנה הראשונה לספירה כמעט בת שנה. רק ימים ספורים נותרו עד ליום הולדתה הראשון.
    האדם ההיפותטי שנולד באותה שנה, אלא שתאריך לידתו היה בדיוק בחצות הלילה שבין ה 31.12 לבין ה 1 לינואר 01 יחגוג בלילה שבין 31.12.09 ו 1.1.01 שני אלפים ועשור. זהו "יומולדת עגול", סיבה טובה לעשות לו מסיבות הפתעה, "חיים שכאלה" וכו'…

  18. נועם

    אולי זה נשמע לך קצת שטויות, אבל אחרי הכנסת האפס לאירופה ואחרי שכולם התבלבלו כהוגן מהבלגן של הלוח הגרגוריאני, הכניסו האסטרונומים קצת סדר (או לפחות ניסו). ועובדה היא שהעולם נוהג היום לפי הלוח הגרגוריאני המתוקן (כלומר Common Era), שכולל אפס.

    הסיבה לכך שנמחקה כביכול שנת ההבדל בין שתי השיטות היא פשוטה. שתי השיטות החלו מתאריכים זהים, מאות שנים אחרי תחילת הספירה כביכול, ו"הלכו לאחור" אל השנה הראשונה או שנת אפס. כל הבלגן נדחק אל סביבות שנת אפס ואל השנים שלפני הספירה. מכיוון שרובנו מעוניינים בעיקר בתאריכים קרובים לזמננו, אין לנו כל בעיה עם הבלגן שנדחק אל הזמנים ההם.

  19. אנגי

    טוב, כנראה שכאשר המחוגים מתקרבים ל 00:00, הספרות מתלבלבות לי.
    לוקחת את המילים שלי בחזרה. את צדקת, כמובן, והעשור הראשון לאלף השלישי יסתיים רק ב 31.12.10
    כל כך טריוויאלי
    כל כך מבלבל

  20. אלירם

    אביב (וגם תמר וכל השאר),
    הנה הסבר למשפט שלי: "השנה הראשונה" מתבלבלת בראש עם "שנה מספר 1". זה לא אותו הדבר למרות שקל להאמין שכן.

    ההתיחסות והספירה מאפס לא קשורה לתכנות אלא דווקא לספירת שנים המהוות גיל. מכיוון שהלוח מבוסס מסורתית על תאריך לידה משוער, הרי שבהחלט מדובר כאן בספירת שנים הקשורה בגיל.

    כבר ציינו זאת לפני, אז כנראה שאני אחזור על דברים. השנה הראשונה של תינוק לא נכללת בציון הגיל שלו. תינוק בן שנה וחודשיים הוא בעצם בשנה השניה שלו. ילד בן עשר הופך להיות כזה יום אחרי שהוא בן 9 שנים, 11 חודשים ו 31 ימים (בערך, בערך).

    אם, לצורך הפישוט, נניח שהספירה מתחילה מהראשון לראשון (שמעתי סברה שזה מכיוון שהתאריך הזה הוא בדיוק ביום הברית שעשו לישו, ביום השמיני לאחר היוולדו), הרי שהוא יהיה בן שנה אחת רק שנה לאחר מכן ולא מיד ברגע היוולדו.
    לגבי החודשים, הם בכלל לא מוספרו. יש להם שמות, בדיוק כמו ימות השבוע. מה המספר של SUNDAY ? אחד? אפס? זה משנה?
    מאוחר יותר החליפו את שמות החודשים במספרים והתחילו לספור מאחת, כי זה קל יותר.
    לגבי מספרי הימים בחודש, שימו לב שגם כאן הספירה שונה מאשר בשנים, בשעות, בדקות ובשניות. באנגלית מוסיפים להם סיומת שיוך: 1st, 2nd וכו. גם בעברים אומרים "הראשון בחודש"
    השנה הראשונה היא מגיל אפס ועד גיל שנה. אבל ספירת השנים מתחילה מאפס, בדיוק כמו ספירת השעות בסטופר.
    אני לא יודע לגבי לוח שנה זה או אחר, אבל לפחות לדעתי, אכן לפני מספר ימים הסתיימו 2010 שנים מאז נקודת ברית המילה (המשוערת והשגויה כנראה) של ישו.
    ולכן לדעתי היום הוא היום הרביעי בחודש ינואר של שנת 2010. (ולא היום הרביעי בחודש ינואר של השנה ה-2010 מאז…)

  21. תמר

    האמת היא שככל שאנחנו מתווכחים יותר, כך זה נראה לי טיפשי יותר. כי אנחנו מתווכחים על תאריך לידה שגוי (שהיה אמור להיות ב-25.12 בשנת 1 לפנה"ס / 0 לספירת האסטרונומים)
    אבל אני חייבת לומר משהו על האסטרונומים.
    זה לא יפה שהם לקחו את אותו שם לספירה שלהם ועכשיו מבלבלים את האומה.

    אני עדיין חושבת שאנחנו עדיין סופרים לפי ה-Common Era, מונח שהחליף את ה-Anno Domini מסיבות של פוליטיקלי-קורקט, כי העובדה היא שאנשים כמוני, שכן מתעניינים במה שקרה כאן לפני הספירה, משתמשים ב-BC או BCE או ב"לפני הספירה", ולא במינוסים.

    מה שהאסטרונומים עשו מזכיר לי את עלייתו של דריווש לשלטון (בשנת 539 לפני הספירה, שהאסטרונומים יקראו לה שנת 538-), אבל אני חושבת שזה כבר שווה פוסט נפרד.

  22. אנגי

    "… האמריקאים התחילו עם הנוהג הנפסד הזה לכנות שנים לפי הקידומת שלהם…"
    לא ידעתי, אבל זה מאיר הכול באור אחר. האמריקאים נתפסים כילד קשה התפיסה בגן הילדים הגלובלי.
    (-:

  23. נעם

    כמה ימים לפני תחלת המאה ה-19 נכתב כבר בטיימס בנושא זה:

    "It is a silly, childish discussion, and only exposes the want of brains who maintain a contrary opinion to that we have stated."

  24. נעם

    ואולי, בעצם, אמירה זו נכונה לגבי וכוחים רבים אחרים…

כתיבת תגובה

עוד פוסטים