קוסמוגוניה איראנית (1)

לבקשת הקהל - עוד הרצאה מהאוניברסיטה המשודרת הופכת לסדרת פוסטים, והפעם - איך התחיל הכול?
ד"ר תמר עילם גינדין

ד"ר תמר עילם גינדין

ד"ר לבלשנות איראנית ומרצה בנושאים שונים

הפוסט מעובד מתוך כל הטיוטות להרצאה "עיקרי אמונה" ששודרה באוניברסיטה המשודרת בגל"צ בסמסטר אביב 2009.

הערות בונוס לקוראי הבלוג – בסוגריים מרובעים.

מקרא לתעתיק:

x = خ (ח' של אשכנזים)

ə = שווא (מבטאים כמו תנועת "כלום". למרבה המזל במילים שאני מדברת עליהן היום אין שווא ארוך. לאף אחד אין מושג איך בדיוק ביטאו את זה).

š = ש

θ = ث (th בלתי קולי, כמו ב-thin)

ŋ = נ לפני ג (כמו במנגל וב-בנק)

לפוסט המבוא (שגם מסביר מה זה קוסמוגוניה)

והערה אחרונה – הקישורים הם לוויקיפדיה כי לאנציקלופדיה איראניקה, האמינה פי כמה וכמה, אין קישורים עצמאיים לערכים.

ועכשיו אפשר להתחיל מבראשית:

בראשית היו אוֹהְרְמַזְד ו-אַהְרִימַן, או בשמותיהם האווסטיים – אַהוּרַה מַזְדָא – האדון חוכמה, ואַנְגְרַה מַינְיוּ – הרוח הרעה, הרוח האויב.

בתעתיק – ohrmazd, ahriman, ahura mazdā, aŋra mainyu.

מכיוון שהטקסטים שעליהם מתבסס הידע שלנו הם טקסטים בפהלווי, שהוא ניב של פרסית אמצעית, אשתמש כאן בשמות הפרסיים ולא בשמות האווסטיים. בדברי על מושגים, אשתדל להשתמש במונחים עבריים ככל האפשר, ובמונחים אווסטיים או פרסיים רק כאשר אין מקבילה עברית נוחה.

אוהרמזד שכן למעלה, באור הטהור, ואהרימן שכן במעמקים, בחשיכה. ביניהם היה רִיק.

אהרימן ואוהרמזד, ובשלב זה כל הבריאה, הם במימד הרוחני בלבד עדיין אין עולם גשמי.

הן אוהרמזד והן אהרימן הם יודעי כל. היתרון של אוהרמזד על פני אהרימן הוא שהוא גם צופה את העתיד. והוא ידע שברגע שייוודע לאהרימן על קיומו, הוא יהפוך ליריב מר שלו. כדי להתכונן לקרב, ברא אוהרמזד את יצוריו במימד הרוחני. ראשית הוא ברא את שש הישויות הקדושות בנות האלמוות, ודרכן את כל שאר התכונות הטובות המופשטות. אוהרמזד הוא כמובן זכר. כל אחת משש הישויות שברא היא מבחינה דקדוקית סתמית (כמו IT באנגלית) או נקבית, מייצגת תכונה מופשטת, וגם אחראית על אלמנט אחר בטבע. שמותיהם נזכרים כבר בגאת'ות, המזמורים העתיקים ביותר המיוחסים לזרתושטרה עצמו.

אני רוצה בנקודה זו להרחיב מעט על מאבקי הטוב והרע במיתולוגיה האיראנית הקדומה לפני שאמשיך בסיפור המעשה:

הישויות הקדושות בנות האלמוות הן צוות "הטובים" בפנתיאון הזורואסטרי. אַמְשַׁה סְפְּנְטַה (aməša spənta) הוא השם האווסטי של הישויות, הנקראות בפהלווי אַמַהְרַסְפַּנְד (amahraspand). משמעות המילה ספנטה היא "קדוש". אמשה היא "בן אלמוות", והיא מקבילה מבחינה אטימולוגית וסמנטית ללמשקה האלים ההודים אַמְרְטַה (amṛta), ולמאכל האלים היוונים אמברוסיה.

בוודות, כתבי הקודש ההודים, סוגדים לכל בני האלמוות (višve amrtās), מונח הכולל את כל הישויות בעולם האלים. אחד החידושים של זרתושטרה היה חלוקת עולם האלים לטובים ורעים, כאשר הדאיווים (אווסטית daeva, פרסית אמצעית dēv), שבהודו היו האלים (deva), הופכים אצלו לשדים הרעים. לכן הוא הבחין בין בני אלמוות קדושים לבין ישויות זדוניות בנות אלמוות, שעל האדם להילחם בהן.

בבונדהישן (1:44) נאמר שהוא ברא את האמשה ספנטה מעצמיותו, בספר השאלות והתשובות של רוח החוכמה (8.2) נאמר שהוא ברא אותן מאורו, ובספר "זכרונות ג'מספ",  (איאדגר י ג'מספיג 3:3-7) משווים את בריאתם להדלקת לפיד מלפיד. האמשה ספנטה הם אם כן חלק מאוהרמזד, ובו בזמן ישויות עצמאיות.

אוהרמזד ברא את יצוריו, בצורת אש לבנה זוהרת. אחר כך, במימד הגשמי, תהפוך האש לאלמנט המקודש ביותר מכל יסודות הטבע. האש מקשרת בין עולם הרוח – אנרגיה – לבין עולם החומר, שכן היא נתפסת בחושים. האש גם נמצאת בכל ברואי אוהרמזד. מכיוון שעד היום במקדשים זורואסטרים, ובחלק מהבתים, בוערת אש תמיד, נוהגים לכנות את הזורואסטרים עובדי אש. אמנם האש היא מקודשת ויש לשמור עליה מכל משמר כולל שמירה רגשית (אסור להפחיד אותה, למשל, ע"י חימום סיר עם הרבה מים שעלולים לגלוש ואסור לזרוק אליה כינים כי הן טמאות), אבל יש להבחין בין פולחן האש עצמה לבין שמירה על האש והיותה סמל שמשמש בפולחן האל הראשי. נכון יותר לומר שהזורואסטרים סוגדים לאוהרמזד באמצעות האש.

מכל מקום, הבריאה נשארה במצב זה במשך שלושת אלפים שנה, כאשר בינתיים אהרימן בורא את יצורי האופל שלו. כיצד ברא אותם? בספר "רוח החוכמה" נאמר שהם נוצרו ממעשה סדום שביצע בעצמו.

המשך ב-2.11

רוצים לשמוע עוד? אני נותנת  הרצאות העשרה במגוון נושאים לחברות, ארגונים ומסגרות פרטיות שמשלמות טוב (אם אנחנו כבר בענייני טוב ורע). צרו קשר כאן.

שתפו את הפוסט:

Facebook
WhatsApp
Twitter
Telegram
Email
Print

לפוסט הזה יש 2 תגובות

כתיבת תגובה

עוד פוסטים