עידן ותמר לומדים אכדית

ד"ר תמר עילם גינדין

ד"ר תמר עילם גינדין

ד"ר לבלשנות איראנית ומרצה בנושאים שונים

לפני למעלה מעשר שנים, סיפרתי לכם שבהיותי נערה רכה בשנים עם שיער ארוך עד הברכיים קלוע לצמה עד לירכיים, נאלצתי לבחור בחירה קשה אך ברורה: ללמוד סנסקריט או אכדית, כי אי אפשר ביחד.

זה נכון, סנסקריט לוקחת את כל הזמן והנשמה, אבל הפנטזיה ללמוד אכדית נשארה בירכתי התודעה.

מי שיער שמי שיגשים לי את הפנטזיה הזאת היה בזמן אותו ראיון גורלי לחוג לבלשנות, עדיין בשא"ש. ושכדי להגשים אותה נצטרך מגיפה כלל עולמית.

וכך זה התחיל:

עידן ארץ עף על אכדית

וכמה-זמן-שלוקח-להוריד-ספר-מאתר-אקדמיה אחר כך, כבר התחלנו את הפרק הראשון.

בינתיים גם שאלתי את ד"ר אלנתן וייסרט מהאוניברסיטה העברית על ספרי לימוד, וגיליתי שיש כמה ספרי לימוד, על אף אחד מהם הוא לא ממש יכול להמליץ בלב שלם (ולבקש מאנשים את הדפים שהם מלמדים מהם כדי ללמוד בעצמי זה משהו שאני שונאת שעושים לי ולכן לא עושה לחבריי).

הלכנו על הספר של היונגרד, שאפשר להוריד חינם מאתר אקדמיה, כדי שתוכלו להצטרף אלינו בקלות אם תבחרו. ממילא הספר הוא רק כדי שיהיה איזשהו מבנה, את ההסברים אני מסבירה בתור בלשנית. ענבל סאמט גילתה לנו שיש לאוניברסיטת שיקגו מילון אכדי שאפשר לרכוש בנייר או להוריד חינם, ואלעד אהרון עוזר לנו עם בדיקת שיעורי הבית.

אז קבלו: עידן ארץ וד"ר תמר עילם גינדין לומדים אכדית ביחד (פוסט מתעדכן, אני מקווה, עם קישורים לכל הסרטים בסדרה). מוזמנים להוריד את הספר ולהצטרף אלינו…

שיעורים 1+2: הסברים כלליים, מין מספר ויחסה במערכת השם האכדית, המשפט השמני באכדית, חפירות של תמר על בלשנות שמית משווה ובלשנות בכלל (טוב, זה יש בעצם בכל הפרקים).

שיעורי הבית של שיעור 2:

שיעור 3: השורש השמי – יו, כמה הם חופרים! פעלים בבניין קל (אמ;לק: באכדית מה שהמורות שלנו ללשון קוראות "עתיד" וד"ר נורית דקל קוראת בצדק "מודאלי", זה באכדית העבר הבלתי מסומן. עוד יותר מבלבל ש"הוא+היא" זאת אותה צורה, "אתם+אתן" זו אותה צורה, אבל "הם" ו"הן" אלה צורות שונות), קצת פונולוגיה אכדית, וכמובן בלשנות עברית, שמית וכללית.

שיעורי הבית של שיעור 3, שבבדיקתם קיבלנו עזרה מאלעד אהרון:

 

שיעור 4: נטיית שם התואר באכדית, טיפ טיפה פונולוגיה אכדית (לעומת עברית), ושם תואר גזור פועל, כי אילו היו כותבים "בינוני פעול" זה היה מקצר לנו את השיעור בחצי, וחבל. וכמובן בלשנות שמית משווה וזה.

שיעורי בית של שיעור 4:

פרק 5 – מפגש הגאים: נחי פ"נ, מקומות נוספים שיש בהם אסימילציה מלאה של נ', אסימילציה מלאה של דנטלים וחלקית של שורקים לפני ת. וקצת על מילות יחס מוצרכות של פעלים. והרבה הפרעות של אורצ'וק…

שיעורי בית של פרק 5:

פרק 6:

גם אתם שמתם לב שיו-טיוב יותר אוהב את עידן? כל ההצעות של ה-thumbnails רק איתו! ואני לא פחות חופרת!
בכל מקרה, קבלו צ'ופר:

שיעורי בית של פרק 6

יאי, סוף סוף פרק שאני ב-thumbnail!

 

פרק 7

שיעורי בית של פרק 7

 

פרק 8

סליחה על העיכובים, עברו עלינו כמה שבועות אינטנסיביים ונוצר צוואר-בקבוק עריכתי (מכל שיעור יורדת לפחות חצי שעה של דברים בטלים ואני צועקת על הילד)

שיעורי בית של פרק 8

פרק 9

שתפו את הפוסט:

Facebook
WhatsApp
Twitter
Telegram
Email
Print

לפוסט הזה יש תגובה אחת

  1. נמרוד

    איזה כיף! הגעתי לפה כי גם אני בדיוק עף בסגר על היסטוריה מסופוטמית. למען האמת אני מעוניין באכדית כשער-כניסה לשומרית. יאללה, אתחיל להאזין לשיעורים.

כתיבת תגובה

עוד פוסטים