פרס הקדומה מנסה להשמיד את מדינת ישראל!

ד"ר תמר עילם גינדין

ד"ר תמר עילם גינדין

ד"ר לבלשנות איראנית ומרצה בנושאים שונים

כל כך קיוויתי בשביל ראש הממשלה שהוציאו את דבריו מהקשרם ושהטעות היא של הכתב. לא בגלל שאני תומכת של ביבי נתניהו. אני חושבת שהוא צייר מוכשר ושחקן בחסד, ומעדיפה שיעשה את הדברים האלה מחוץ לזירה הפוליטית. אבל בכל זאת, לא רציתי להאמין שראש ממשלת ישראל התראיין ברדיו – ועוד ברדיו של חרדים, כאלה שקראו קצת מגילת אסתר, ואומר כאלה שטויות.

אבל סוכנות הידיעות וואללה מביאה את ההקלטה מרדיו קול ברמה, והדברים המביכים האלה אכן נאמרו בקול הדומה מאוד לקולו של ראש הממשלה, בראיון שהמראיין בו פונה אל ראש הממשלה:

אנחנו ערב פורים ואנחנו זוכרים את הניסיונות אז, של פרס, להשמיד את מדינת ישראל, והיום באותה פרס, יש משטר שחורת על דגלו את השמדתה של מדינת היהודים"

כמה וכמה חברים ביקשו את תגובתי לדברים. אז ככה:

תקציר מנהלים  WTF?

תגובה שכל מי שקרא את מגילת אסתר יכול לתת:
אדוני ראש הממשלה, קצת הגזמנו, לא? קודם כול, לא היו ניסיונות ברבים, אפשר אולי לומר שהיה ניסיון אחד, וגם זה לא ממש ניסיון אלא תוכנית שלא יצאה לפועל (מחשבתו הרעה), ולא של פרס אלא של אחד, המן, שלא היה בכלל פרסי אלא אגגי. אגגי כלומר מצאצאי אגג, מלך עמלק. כך אומרים כל הפירושים. עמלק היה נכדו של עשיו. מי שלא מאמין לי שיחפש בבראשית ובדברי הימים, או בספרי מגילת אסתר: מאחורי המסכה בפרק ג.
שנית, התוכנית – שלא הגיעה לכדי ניסיון – לא הייתה להשמיד את מדינת ישראל, ממספר סיבות, שכל אחת לחוד מספיקה: הראשונה שבהן – מדינת ישראל לא הייתה קיימת אז. אז נכון, הייתה פחוות יהודה, שקראה לעצמה יהֻד מדינתא. אבל האם מה שרצה המן הוא להשמיד את פחוות יהודה? באסתר ג:ח כתוב במפורש שלא:

וַיֹּאמֶר הָמָן לַמֶּלֶךְ אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ: יֶשְׁנוֹ עַם אֶחָד מְפֻזָּר וּמְפֹרָד בֵּין הָעַמִּים בְּכֹל מְדִינוֹת מַלְכוּתֶךָ…

מה שהמן רצה לעשות הוא להשמיד את היהודים אשר בכל מדינות המלך. את העם, לא את המדינה.

בנוסף לכך, ראש הממשלה שכח כמה דברים. אני מציעה לו לקרוא את ספרי עזרא ונחמיה ולהיזכר מי אפשר את שיבת עם ישראל לארצו (אם אנחנו בקטע אנכרוניסטי – את הקמת "מדינת ישראל") ואת בניית בית המקדש השני. מכיוון שראש הממשלה עסוק כרגע בליטוש נאומו לקונגרס ואין לו זמן לבדוק דברים כאלה – אני אגלה לו: כורש ודריווש. סבא של אחשוורוש (מצד אמא) ואבא של אחשוורוש בהתאמה (הנה אילן היוחסין מתוך המבוא של מגילת אסתר: מאחורי המסכה, ויש גם הסבר על המשפחה בפרק א').

השושלת האח'מנית, מתוך: מגילת אסתר: מאחורי המסכה. קליק להגדלה
השושלת האח'מנית, מתוך הספר "מגילת אסתר: מאחורי המסכה".

עדיין לא מאמין לי שמצב היהודים היה טוב? קרא היטב את פרקים ח-ט במגילת אסתר. הנה מספר פסוקים להנאתך. לפי פסוקים אלה אחשוורוש די רומם את היהודים (אם כי בהתחלה הוא כנראה לא ידע בכלל מי הם).

מתוך "מגילת אסתר: מאחורי המסכה". צילום: עומר בלכר. קליק להגדלה.
מתוך הספר "מגילת אסתר: מאחורי המסכה". צילום: עומר בלכר. קליק להגדלה

אדוני ראש הממשלה, אל תקרא עדיין את הפרשנות לפרק ט', כי היא שייכת לחלק השלישי של הפוסט.

רציתי גם לומר משהו על זה שגם אחרי שהיה ברור שאף אחד לא הולך לנסות להרוג אותם הם הרגו 75,810 איש, אבל אז נזכרתי שהדבר החשוב ביותר הוא החיים עצמם.

הייתכן שראש הממשלה חושב שמאזינים חרדים לא מכירים את המגילה ולא יבינו שהוא מחרטט להם בשכל?
הרי שום דבר ממה שכתבתי עד כה לא מצריך הבנה עמוקה באיראן. זה הכול קריאה בתנ"ך (אולי לא "פחוות יהודה", אבל כל השאר).

ועכשיו תגובתי כמומחית לאיראן בימים ההם ובזמן הזה:

נתחיל דווקא מהסוף, כי זה מה שהכי חשוב לחבריי האיראנים.

אותה פרס?
סירייסלי?

הלוואי שזו הייתה אותה פרס. אתה אמור לדעת, כי גם אמרת את זה בראיונות וקיבלת שבחים מאיראנים לאומנים ברשתות החברתיות: אתה המנהיג היחיד בעולם שהבחין בראיון לרשתות טלוויזיה בינלאומיות בין איראן לבין הרפובליקה האסלאמית (כמובן, מכיוון שאמרת שאסור להם ללבוש ג'ינס אז היו יותר תגובות על השטות הזאת – שהייתה נכונה בשנות ה-80 אבל כבר מזמן לא – מאשר על ההבחנה הנכונה והיפה בין איראן לבין הרפובליקה האסלאמית).  בוא נתחיל עם זה שבתוך המדינה מעולם לא קראו לה פרס אלא תמיד איראן, אבל רק מ-1935 התחילו לקרוא לה איראן גם במערב. אז לא נורא שאתה מתבלבל וקורא לה בשם הקודם (פרס היא שם של מחוז אחד באיראן, ומכיוון שמשם היה מרכז השלטון, זאת החזית שראה המערב וכך גם קרא לכל איראן. יש מפה של האימפריה האח'מנית במבוא של מגילת אסתר: מאחורי המסכה, אני ממליצה לך לרכוש את הספר ולעלעל בו קצת). אבל לא משנה מה שם המדינה – זו כבר מזמן מזמן לא אותה מדינה! הלוואי שהייתה! איראנים רבים כיום מתייחסים לשלטון שם כאל "הכיבוש הערבי השני", ומתגעגעים לפרס של אז.
בפרק י' של מגילת אסתר: מאחורי המסכה אני מדברת על זה קצת אז אני לא רוצה לספיילר לך, אבל הנה וידאו מנורוז (ראש השנה הפרסי, זה עוד מעט) בקברו של כורש הגדול. המשטר מאוד לא מעודד את זה, בלשון המעטה, אבל אנשים עושים את המאמץ ומגיעים למקום הזה, באמצע שומקום, באלפיהם. הם שרים שירי אהבה לאיראן וסיסמאות לאומניות כמו "לא עזה, לא לבנון, נשמתי קודש לאיראן".

נו טוב, אולי אתה מזלזל במאזיניך החרדים ומפשט להם את הנושא עד דק ולא מדויק, כדי שהם יוכלו להבין מה אתה אומר גם בלי לימודי ליב"ה.

כמומחית לאיראן של אז, אני יכולה לגלות לך סוד: קראתי את אחשוורוש במקור, וגם את המלכים האח'מניים האחרים. קראתי גם קצת מה שכתבו ההיסטוריונים היווניים על אחשוורוש ועל תקופתו. זה סוד ממש סודי, אז אל תגלה לאף אחד: היהודים לא עניינו אף אחד ולא היו אישיו. הם לא מוזכרים בשום מקור איראני עד כהן הדת האכזרי כִּירְדִיר (מאה 3 לספירה. סיפור פורים מתרחש במאה ה-5 לפנה"ס). נכון שכירדיר מזכיר שהוא הרג יהודים, אבל הוא מזכיר אותם בין עמים רבים אחרים שהוא הרג. לא מיוחד. וגם לא מדינה. בטח לא מדינת ישראל.

אבל אתה יודע מה הכי מצחיק? הסימטריה. תקרא את הפוסט הזה על הפגנת הסטודנטים מהבסיג' מול קבר מרדכי ואסתר באיראן. גם עליה אני מספרת לאורך הספר מגילת אסתר: מאחורי המסכה. הם קוראים למגילת אסתר "שואת 77,000 האיראנים", ומספרים שאנחנו רצינו להשמיד אותם. בדיוק כמו עכשיו!

אני עדיין מקווה שזו הייתה סאטירה טובה או משהו דומה. בבקשה תגידו לי שזאת סאטירה ממש טובה וחיקוי ממש טוב של ראש הממשלה!

רוצה לקרוא עוד? ספרי מגילת אסתר: מאחורי המסכה לא יהיה על המדפים, לפחות לא ברשתות הגדולות. אתה יכול לרכוש אותו דרך האתר. אם תרכוש עד מחר (יום ראשון 1.3.2015) בערב, יש סיכוי שתקבל אותו עד הבית בשני אחה"צ או בדואר בשלישי. רוצה לשמוע עוד? הזמן אותי להרצאת העשרה אצלך בבית. הנה הצור קשר כאן מימין. אני עולה פחות מגלידת פיסטוק (מילה פרסית, לפי ה-ק' בסוף אפשר לדעת שהיא עברה לעברית דרך ערבית) לחודש.
(הפסקה האחרונה נכתבה בלשון אדוני ראש הממשלה, אבל מתייחסת לכל קוראי הבלוג וידידיו). 

שתפו את הפוסט:

Facebook
WhatsApp
Twitter
Telegram
Email
Print

לפוסט הזה יש 2 תגובות

  1. מוטי

    קראתי את "המאמר" ואני מזועזע דווקא מימך. ואני לא מתייחס כרגע לאמירותיו של ביבי. אלא לדברים שכתבת. ברור שסיפור מרדכי ואסתר ופרשת המן הם כנראה רק "סיפור" ואין להם שום אסמכתא היסטורית. אם היה דבר כזה אז היינו קוראים על זה אצל הרודוטוס או מישהו אחר בני אותה תקופה. אבל ביבי הוא לא הסטוריון וכמו שהרבה מנהיגים שלנו חטאו בסיפור יציאת מצרים שגם לו אין הרבה ראיות והשוו מנהיגים מצריים לפרעה דאז, אף אחד לא בא להם בטענות. אז מסקנתי היא שאת משתמשת באיצטלה אקדמאית כדי לתקוף את ביבי על הקבלה מצויינת שעשה לרוח התקופה והחג. כן ההשוואה מתבקשת כי השלטו הנוכחי של המדינה הפרסית או האירני (לא משנה לי אכן זומם להשמיד את ישראל. הם הצהירו על זה עשרות פעמים. ההשוואה היא במקום ואני משתמש באיצטלה האקדמאית שלי כהעל תואר מתקדם באסלם שיעי , כדי לומר לכתוב זאת בדיוק כמוך. אגב הקונגרס האמריקאי מקבל זאת. רק את לא.

  2. תמר

    אני חוששת שלא הבנת נכון את הפוסט.
    אני לא מנצלת את האצטלה האקדמית כדי לנגח את ביבי. אני מנצלת את ההתבטאות של ביבי כדי לקדם את מגילת אסתר: מאחורי המסכה.
    הייתי מנגחת גם את זהבה גלאון אילו הייתה אומרת שטויות על איראן.

כתיבת תגובה

עוד פוסטים