סִיזְדַה בֶּדַר שמח!

ד"ר תמר עילם גינדין

ד"ר תמר עילם גינדין

ד"ר לבלשנות איראנית ומרצה בנושאים שונים

כך בירכתי היום את בני בשן בהתארחי שנית בפינת הבורות בתוכניתו המצוינת (אני רואה שהפוסט הקודם שפרסמתי הוא מהאירוח הקודם באותה תוכנית. נשבעת לכם שמאז התחלתי חמש טיוטות נוספות, אבל כולן במצב של או-טו-טו פוסט).

אז כמובטח, כמה מילים על החג (אמנם הברכה הייתה לפני שהתחלנו לשאול שאלות, אבל אילו הייתי מסבירה לו מה החג, זה עדיין היה בניגוד לרוח הפינה), כמה מילים על ההגייה של שם החג, והתשובות לשאלות ששאלתי.

סִיזְדַה בֶּדַר, מילולית "שלוש עשרה החוצה", הוא היום השלושה עשר של השנה החדשה, והיום האחרון של ראש השנה. ביום זה יוצאים לפיקניקים בטבע, כדי לחגוג את האביב.

לפני שנתחיל עם התשובות, מילה על ההגייה שלי של שם החג. גם כשבני אמר שקשה לו לבטא את שם החג, לא ביטאתי אותו במבטא ישראלי, עם ר' ישראלית. זאת מכיוון שה-ר' הפרסית היא משהו בין ר' מתגלגלת לבין ר' אמריקאית לבין ל'. כשאני מלמדת להגות אותה, אני אומרת ללחוש ר' איטלקית. למה אני לא יכולה לומר סיזדה בדר במבטא ישראלי וזהו? כי בפרסית מבטאים ק' ו-ע' (ق ו- غ בהתאמה) כמו ר' ישראלית. כך יצא שכאשר אבא שלי רצה לומר לחבר איראני באנגלית שרומא לא נבנתה ביום אחד, יצא לו ש-קום, העיר קדושה לשיעים, לא נבנתה ביום אחד. על כך ענה לו האיראני – אבל היא תיחרב ביום אחד.

אז לשאלות:

1. מהו ההסבר האנטישמי למנהגי סיזדה בדר?

2. לפי חכמי הדת הזורואסטרית, כמה נמלים צריך להרוג כדי לכפר על חטא ההשתנה בישיבה, וכמה כדי לכפר על חטא ההשתנה בעמידה?

3. מה קרה השנה ב-20.3 בשעה 13:01:56 בדיוק?

4. באילו תנאים יכולה כלה סאסאנית לבטל את הנישואין?

5. מה עושות הרווקות בסיזדה בדר?

6. איך קראו לאבא ואמא של אחשורוש?

7. מי היה הזוג הראשון שקיים מצוות נישואי קרובים מדרגה ראשונה?

והתשובות במהופך (התשובות המלאות – בספרי המצוין, כמובן):

1. שואת האיראנים. וביתר פירוט: ב-י"ג באדר בשנת 474 לפנה"ס, בערך, הרגו הרוצחים מרדכי ואסתר 77,000 איראנים (המספר הזה גָּדֵל בכל פעם שמספרים את הסיפור. אחרי הפינה היום ברדיו, רז צימט שלח לי לינק ובו המספר האקטואלי הוא 500 אלף איראנים). האיראנים יוצאים ביום זה מביתם לזכר הבריחה הגדולה מהיהודים ביום הטבח ההוא, לפני כ-2500 שנה.

2. עשר נמלים על השתנה בישיבה, אלף על השתנה בעמידה. למה? ובכן…

3. אותו דבר שקרה ב-20.3.2010, בשעה 07:32:13, רק שהשנה שהתחילה עכשיו היא 1392 לספירת המוסלמים, ו-2572 לספירת המלוכנים. מבחינה אסטרונומית, זוהי נקודת השוויון האביבי, ומבחינה אסטרולוגית התחיל מזל טלה.

אלט-טאב: הדבר החשוב יותר ב-20.3.2013 קרה בסביבות שבע בערב: נולדו לי שני אחיינים פצפונים ומתוקים להפליא, נגה וזיו גרמייז. שיפט-אלט-טאב.

4. יכול להיות שהמנהג היה קיים גם לפני התקופה הסאסאנית, אבל קובצי השו"ת (שאלות ותשובות בנושאי הלכה) שיש בידינו הם מתקופה זו. כלה יכולה לבטל את נישואיה אם הם טרם מומשו + המוקדם מבין השניים: אם היא עדיין לא הגיעה לגיל 9 או עדיין "לא באו מים לגופה" (הכוונה כנראה שעדיין לא קיבלה וסת). עמ' 75-76 בספרי המצוין.

5. זורקות לנהר את הנבטים שקמלו בינתיים על שולחן החג, ואומרות: סָאלֶ דִיגַר, חָ'אנֶה-יֶה שוֹהַר, בַּצֶ'ה בַּקַל:"לשנה הבאה, בבית הבעל, עם ילד על הידיים".

אלט-טאב. הנה דוגמה. את המילה "בקל" מבטאים בעברית כאילו הייתה כתובה "בַּרַל". שיפט-אלט-טאב.

6. דריווש הגדול (פרסית עתיקה: dārayavahuš), והוּטַאוּסָה (יוונית Atossa), בתו של כורש הגדול, מייסד השושלת האח'מנית.

7. המלך המיתולוגי יִימַה (פרסית חדשה: ג'משיד), ואחותו התאומה יִימי. אני רואה שלא כתבתי את הסיפור כאן בבלוג (רק בספר, בעמ' 57), אבל כאן הזכרתי את מצוות נישואי קרובים מדרגה ראשונה.

רוצים לשמוע עוד? אני נותנת  הרצאות העשרה במגוון נושאים לחברות, ארגונים ומסגרות פרטיות שמשלמות טוב (אם אנחנו כבר בענייני שאלות מעניינות). צרו קשר כאן.

 

שתפו את הפוסט:

Facebook
WhatsApp
Twitter
Telegram
Email
Print

כתיבת תגובה

עוד פוסטים